Even voorstellen Chris

Partners van patiënten beleven de ziekte weer heel anders. De kans om alleen achter te moeten blijven is reëel. Gelukkig genezen veel kankerpatiënten, maar toch. Je zou zo graag eens met andere partners willen overleggen. Hoe komen zij door deze moeilijke periode heen? Op dit forum kan dat! (per juli 2009)
chris29
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 07 Mei 2010 13:26

Even voorstellen Chris

Berichtdoor chris29 » Vr 07 Mei 2010 14:38

Hallo allemaal

Ik zal me even voorstellen mijn naam is Chris, 29 uit het westen van het land.

Sinds kort zijn we erachter dat het uitstrijkje van mijn vriendin een slecht resultaat heeft behaald.

De PAP uitslag (zo word dat genoemd) zat op 4 het een na ergste. Dit is de beschrijving die ik gevonde heb.

Pap 4
De cellen zijn wat sterker afwijkend dan bij een Pap 3a of een Pap 3b. Ook hier wordt verder onderzoek door de gynaecoloog aanbevolen. Over het algemeen moet u rekening houden met een grote kans (90%) op een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
Ik heb echt totaal geen ervaring met deze ziekte, en wil graag met mensen dr over praten en alwaar ik terecht kan. Hopelijk is er iemand die hierin ervaring (klinkt raar maar toch) in heeft en alwaar ik me verhaal bij kwijt kan. Ik zal ook regelmatig hier schrijven over het gevoel en hoet het verder verloop
Lieve groetjes Chris

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Even voorstellen Chris

Berichtdoor liddy » Vr 07 Mei 2010 16:33

Dat is schrikken voor je.
Echter je hebt grote kans dat het met een behandeling verholpen kan worden.
De pap-test gaat van 1 tot 5 en daarmee wordt aangegeven je kans op op kwaadaardige cellen.
Zoals je zelf al schrijft heeft je vriendin 90% kans dat het bij een eenvoudige behandeling blijft.
Goede uitleg is te vinden op de site van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG)
Kijk eens bij de volgende link
http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000120_Uitstrijkje,%20colposcopie,%20lisexcisie%20en%20conisatie.pdf
Hopelijk kan ze snel terecht bij de gynaecoloog, dan hoeven jullie minder lang in spanning te zitten.
Succes

chris29
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 07 Mei 2010 13:26

Update

Berichtdoor chris29 » Di 11 Mei 2010 12:33

Hallo everybody,

Even een korte update,

We zijn vanochtend naar het zh geweest, daarbij is vastgesteld dat het sowieso om CIN III gaat.

Nu is er geloof ik een stukje weggebrand??? en een stukje word voor nader onderzoek toegezonden, om te kijken of er goedaardige (is geen kanker) of kwaadaardige (is wel kanker) cellen zitten.

Ik zelf probeer het te snappen maar dat is moeilijk. kan iemand mij helpen?? Heeft ze nu een voorstadium van kk?? en hoe groot is de kans dat als het kanker is dat er uitzaaiingen zijn???

Heb ergens gelezen dat het voorstadium 10 tot 15 jaar duurt eerst er echt kanker optreed, 5 jaar geleden was het uitstrijkje in orde. Toen was ze 30 nu dus 35.

Kan iemand mij helpen??

Alvast super bedankt

Grtjs chris

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Even voorstellen Chris

Berichtdoor liddy » Di 11 Mei 2010 18:07

CIN III of ernstige dysplasie: de weefselopbouw is nog meer afwijkend.
Men spreekt hier van een voorstadium van baarmoederhalskanker.
Een voorstadium betekent niet dat u zonder behandeling werkelijk kanker zult krijgen.
De meeste vrouwen met een CIN III krijgen ook zonder behandeling waarschijnlijk nooit baarmoederhalskanker.
De verouderde naam voor een CIN III is een carcinoma in situ. Deze naam is verwarrend, want er is geen sprake van kanker.

Ja, je vriendin zit in het voorstadium van baarmoederhalskanker. Ze heeft dus géén kanker.
En omdat ze géén kanker heeft, kunnen er ook geen uitzaaiingen zijn.
Je vriendin heeft met CIN III, ook als ze geen behandeling krijgt, heel weinig kans op baarmoederhalskanker.


Terug naar “Partners van patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten