zwanger en partner moet chemo

Partners van patiënten beleven de ziekte weer heel anders. De kans om alleen achter te moeten blijven is reëel. Gelukkig genezen veel kankerpatiënten, maar toch. Je zou zo graag eens met andere partners willen overleggen. Hoe komen zij door deze moeilijke periode heen? Op dit forum kan dat! (per juli 2009)
david
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 12 Jan 2011 22:13

zwanger en partner moet chemo

Berichtdoor david » Do 13 Jan 2011 10:25

Hoj, Mijn partner moet chemo, ik ben zwanger. Is er dan gevaar voor de foetus? Of moeten we alle contact vermijden?
Hartelijk bedankt,

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: zwanger en partner moet chemo

Berichtdoor liddy » Do 13 Jan 2011 11:00

Een heel goede vraag. Vraag het aan de arts.
Mocht je het een beetje 'rare' vraag vinden, hoeft niet.
Mijn eigen ervaring is dat de arts zich meer geneert dan jij, omdat hij/zij deze vraag amper krijgt en zich dan realiseert dat hij/zij hier zelf over had moeten beginnen.
Meestal is het zo dat degene die de chemo ondergaat, de eerste drie dagan na de chemo zittend moet plassen,
om spetters te voorkomen, 2x door trekken na gebruik van de wc en de wc minimaal dagelijks schoonmaken met handschoenen aan.
Gebruik tijdens die dagen een condoom.

Rwin
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: Do 08 Jul 2010 22:24

Re: zwanger en partner moet chemo

Berichtdoor Rwin » Do 13 Jan 2011 17:47

Inderdaad een goede vraag, al denk ik dat het niet al te veel gevaar oplevert.
Bij zwanger vrouwen mag namelijk ook chemotherapie gegeven worden, omdat de placenta veel tegenhoud. Zelfs radiotherapie is mogelijk, mits de foetus goed wordt afgeschermd. Daarom denk ik dat het contact met je partner niet echt gevaarlijk is voor de foetus. Maarja.... toch zal het beter zijn om dit nog even aan de behandelend arts te vragen. Hij/zij kan je vast verder helpen.

Veel sterkte de komende tijd!

Rwin
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Vesper
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011 14:05

Re: zwanger en partner moet chemo

Berichtdoor Vesper » Wo 02 Feb 2011 14:13

Ik was 30 weken zwanger toen mijn partner chemo kreeg. Tijdens de kuren was er geen gevaar voor de foetus, toen de baby geboren werd kreeg mijn man nog steeds chemo, toen heeft hij de baby wel opgevangen met handschoenen aan en niet teveel tegen zich aangehouden aangezien de chemo ook via het zweet eruit kwam.
We hebben een kerngezonde zoon gekregen!
Veel sterkte met alles!

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: zwanger en partner moet chemo

Berichtdoor stoffeltje » Wo 02 Feb 2011 14:59

hoi vesper ,
gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje!
fijn dat alles goed is gegaan.
geniet ervan :wink:
stoffeltje


Terug naar “Partners van patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten