gedragsverandering van vader na de kanker

Partners van patiënten beleven de ziekte weer heel anders. De kans om alleen achter te moeten blijven is reëel. Gelukkig genezen veel kankerpatiënten, maar toch. Je zou zo graag eens met andere partners willen overleggen. Hoe komen zij door deze moeilijke periode heen? Op dit forum kan dat! (per juli 2009)
Calimero
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 20 Mar 2011 18:59

gedragsverandering van vader na de kanker

Berichtdoor Calimero » Zo 20 Mar 2011 19:14

Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie over gedragsverandering na kanker. Mijn vader heeft twee jaar geleden een operatie ondergaan om zijn slokdarm/maag kanker te laten verwijderen. Hij heeft voor de operatie ook bestraling en chemo gehad.
Ongeveer een jaar terug kwamen de veranderingen aan het licht. Ik woon door omstandigheden in huis bij mijn ouders en zie en hoor dus veel. Mijn vader is ongeveer een jaar nadat hij de kanker niet meer in zijn lijf had heel erg veranderd. Vroeger was mijn vader een vriendelijke man, waarmee je een goed gesprek kon aangaan. Hij had dan alle rust om naar je te luisteren en je advies te geven over verschillende onderwerpen. Maar sinds vorig jaar is er op de een of andere manier geen goed gesprek meer aan te gaan. Als je iets verteld kan hij het verhaal ineens omdraaien en gaat het over hem. Ik begrijp heel goed, dat als je ziek bent geweest je hierover wilt praten, maar er is ook nog zoiets als luisteren.
Dat kan mijn vader niet heel goed meer. Als je er dan wat van zegt in de trend: ik heb het gevoel dat je niet naar me luisterd, want je draait je hoofd af of dergelijke wordt hij kwaad. En niet gewoon boos, maar hij gaat echt uit zijn plaat tegen je tekeer alsof je iets heel ergs hebt gezegd.
Gelukkig heeft ie af en toe ook wel zijn "goede" momenten, maar helaas zijn die zeldzaam.
Ook is het vaak zo dat als er iets hem niet aan staat hij tegen mijn moeder tekeer gaat.

Mijn vraag is dus nu: Is dit normaal gedrag? En hoe kan je er dan op een fatsoenlijke manier mee om gaan.
We hebben al geprobeerd om er samen met hem over te praten, maar dat duurt maar een dag, dan is het weer pet.
Ik ga binnenkort het huis weer uit en heb er dan niet zo veel last meer van, maar ik kan dit mijn moeder niet aan doen, zo van zoek het maar uit.
Groet van een dochter van een (ex) patient

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: gedragsverandering van vader na de kanker

Berichtdoor liddy » Zo 20 Mar 2011 20:14

Ja, gedragsveranderingen komen heel vaak voor.
Dat wil niet zeggen dat je het daarom maar moet accepteren.
Net wat je zegt, je kunt je moeder niet aan haar lot overlaten.
Ik zou je aan willen raden om met je moeder naar de huisarts te gaan en daar het probleem voor leggen.
Dan heeft a. je moeder een plek waar ze terecht kan en b. wellicht kan de huisarts je vader, al dan niet met hulp van derden,
duidelijk maken dat zijn gedrag bij tijden onredelijk is.

Calimero
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 20 Mar 2011 18:59

Re: gedragsverandering van vader na de kanker

Berichtdoor Calimero » Za 23 Apr 2011 21:04

Beetje late reactie, maar bedankt voor de reactie op mijn vraag.
Ik heb de vraag en reactie aan mijn moeder laten lezen. Ze kreeg het even te kwaad, maar zei dat ik precies had uitgedrukt wat zij ook voelde.
Ze wil er graag mee naar de huisarts, maar mijn vader is te vaak in de buurt. Ze wil de afspraak niet maken als hij bij haar rondloopt. Eigenlijk is het te gek voor woorden.
We hopen ook (mijn moeder en ik) dat als ik over een week of twee niet meer savonds in huis ben, dat het wel een klein beter gaat worden.
Ik heb namelijk vorige week de sleutel van mijn huis gekregen en ben daar nu hard aan het klussen om erin te kunnen leven. Alleen het eten moet ik nog wel elke dag bij mijn ouders doen tot eind juni. dan pas komt mijn keuken namelijk. Ik hoop niet dat mijn vader daar dan over gaat miezen. Maar we wachten het af. Ik hoop wel dat mijn moeder snel een afspraak gaat maken. En dat ze dan een klein stapje dichterbij een oplossing gaat komen.
Nogmaals dank voor het reageren op mijn vraag.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: gedragsverandering van vader na de kanker

Berichtdoor liddy » Zo 24 Apr 2011 00:39

Zomaar een idee, zou jij de afspraak voor je moeder kunnen maken bij de huisarts?
Liever nu naar de huisarts gaan, want als jij verhuisd bent, staat je moeder er helemaal alleen voor.
En de behoefte om met de huisarts te praten is nu al aanwezig bij je moeder.
Hopelijk worden het toch fijne paasdagen voor jullie.

varadi
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: Vr 16 Jul 2010 13:23

Re: gedragsverandering van vader na de kanker

Berichtdoor varadi » Di 24 Mei 2011 16:16

Hallo
Ik denk dat het ook belangrijk is dat iemand met je vader praat iemand die wat meer afstand (psycholoog) heeft van jullie misschien helpt het je vader om door een ander geconfronteerd te worden met zijn gedrag (misschien weet hij het wel zelf) maar weet hij niet goed hoe hij dit kan ombuigen.
Er is op medisch gebied dan wel hulp maar emotioneel heeft men ook hulp noidig zowel de patient als zijn naasten.
Tuurlijk goed als je moeder ook met iemand praat, super misschien moeten je ouders eerst afzonderlijk van elkaar met iemand praten en kunnen ze dan weer samen met iemand weer leren samen te praten.
Voor je vader en moeder kan het natuurlijk ook gewoon goed en fijn zijn om elkaar opnieuw te leren kennen want ze zijn beide door de ziekte nogal veranderd.

Veel succes Gr. Varadi


Terug naar “Partners van patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten