van 1956 tot 1960 heb ik les gehad op de HKS (Hervormde Kweekschool voor Onderwijzers).
machtige tijd.
helaas: te veel zwakke punten.
bijvoorbeeld: handenarbeid en muziek.
In ieder vak was lesruimte gereserveerd voor didactiek (kennisoverdracht) en pedagogiek.
in het begin sta je toch raar te kijken.
wat moet ik nu daarmee in de praktijk?
maar naarmate de studie vordert, begin je er (tot je eigen verbazing) toch iets meer van te begrijpen.
ja, je probeert het, zij het onbewust, toe te passen.
al zeg ik het zelf: ik slaagde daar redelijk in.
alleen handenarbeid en muziek als uitzondering.
te moeilijk voor mij.
handenarbeid: erg onhandig. (tot vandaag de dag)
muziek: zelfs blokfluit was voor mij een probleem.
als ik mezelf hoorde, schoot ik in de lach.
afschuwelijk.
niet om aan te horen dat geluid.
zingen: redelijk. met uitzondering van tekst. (ha ha ha)
blijk je toch een uitstekende instructeur te zijn.
verbazing: nooit gedacht.
uitleggen gaat je goed af.
sterk punt: taal, rekenen en geschiedenis.
vooral dat laatste, met name bijbelse geschiedenis.
omdat je er bent geweest.
je kunt uit eerste hand over volkeren, gewoonten, landschap enzovoorts vertellen.
je kunt aannemelijk maken waarom bepaalde dingen op die manier gedaan moesten worden.
bijvoorbeeld omdat het er soms heel warm is, of stoffig.
probleem: vaak denken de kinderen in andere eenheden dan jij.
neem nu het begrip VER.
prachtig verhaal.
je denkt dan in termen van duizenden kilometers.
mentor stelt achteraf de klas de vraag:"wat is voor jullie ver?"
antwoord is ontnuchterend: "met de pont over het IJ meester"
ben later wel in het onderwijs terecht gekomen: HBO niveau.
heb altijd gevonden dat je anderen moet delen in de sterke punten waarover je beschikt.
dus veel bijlessen gegeven, geholpen met examenstof, zwakke punten bijspijkeren.
vreemd genoeg niet altijd gewaardeerd.
school in Blauwe Zand, Amsterdam Noord. (weet niet of die er nog is)
jongen heeft moeite met imaginaire getallen.
breuken. snapt het niet.
na schooltijd help je hem.
moeizaam, maar er begint hem iets te dagen.
uiteindelijk: eureka.
komt een boze vrouw op je af.
plat Amsterdams. versta haar nauwelijks.
waarom haar zoon zoveel na moet blijven.
waarom strafwerk.
of dat soms een overblijfsel is uit de kolonieen.
kolonieen? strafwerk?
het is haar niet uit te leggen dat je haar zoon probeert te helpen.
dat ik net zo goed mijn tijd daaraan besteed.
jammer, maar einde oefening.
geeft mij toch nog steeds voldoening te kunnen delen.
even iets anders
-
- Lid
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
- Locatie: bennebroek
Re: even iets anders
echt ron er zit een ware schrijver in je 

Re: even iets anders
Stoffeltje,
heb geprobeerd dit bericht per e mail over te brengen.
vanzelfsprekend mislukt.
daarom nu op deze manier:
als je het materiaal kunt gebruiken, ga gerust je gang.
ik blijf liever anoniem op de achtergrond.
ron.
heb geprobeerd dit bericht per e mail over te brengen.
vanzelfsprekend mislukt.
daarom nu op deze manier:
als je het materiaal kunt gebruiken, ga gerust je gang.
ik blijf liever anoniem op de achtergrond.
ron.
-
- Lid
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
- Locatie: bennebroek
Re: even iets anders
het is geen gek idee!
eerst sla ik het op en als mijn printer het weer doet hou ik je op de hoogte ,okè!
slaapse,prettig weekend
eerst sla ik het op en als mijn printer het weer doet hou ik je op de hoogte ,okè!
slaapse,prettig weekend

Terug naar “De kracht van het positief denken”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten