'Vechters hebben een aantoonbaar beter imuunsysteem.'

Dit forum is bedoeld om positiieve verhalen te psten. Verhalen waardoor een glimlach op je gezicht komt en je even je zorgen vergeet. Denk aan:
kwajongens streken, grappen die uitgehaald zijn, leuke avonturen, positieve belevenissen bij hun ziekte, fijne herinneringen, positieve belevenissen in deze voor ons toch donkere dagen
Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

'Vechters hebben een aantoonbaar beter imuunsysteem.'

Berichtdoor liddy » Vr 09 Jul 2010 13:04

Volkskrant vrijdag 9 juli 2010
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1398674.ece
Hieronder een gedeelte uit het artikel, dat gedeelte wat het meest op ons slaat.


De overlevingskansen van kankerpatiënten worden in belangrijke mate bepaald door hun psychische toestand, stelt hoogleraar Adriaan Honig. 'Vechters hebben een aantoonbaar beter imuunsysteem.'

Kankerpatiënten of mensen met hart- en vaatziekten hebben twee tot drie keer zoveel kans hieraan te overlijden als ze daarnaast depressief zijn. Omgekeerd blijken de ‘vechters’ juist hogere overlevingskansen te hebben: bij deze mensen is het immuunsysteem aantoonbaar actiever dan bij anderen.

Dat stelt hoogleraar ziekenhuispsychiatrie Adriaan Honig van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam in zijn recente oratie over het verband tussen lichaam en geest.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die tijdens hun ziekte het hoofd niet laten hangen, langer overleven, aldus Honig. ‘Het hangt dus van je persoonlijkheid af; dat is een indicatie voor het beloop van de ziekte. Als je een vechter bent, heb je meer kans. Aan de cellen in het bloed is te zien dat deze mensen een hogere weerstand hebben. Het is dus van belang chronisch zieke mensen goed te motiveren. Dat heeft echt zin. Ze moeten hun ziekte niet lijdzaam ondergaan.’ [/url]


De overlevingskansen van kankerpatiënten worden in belangrijke mate bepaald door hun psychische toestand, stelt hoogleraar Adriaan Honig. 'Vechters hebben een aantoonbaar beter imuunsysteem.'

Kankerpatiënten of mensen met hart- en vaatziekten hebben twee tot drie keer zoveel kans hieraan te overlijden als ze daarnaast depressief zijn. Omgekeerd blijken de ‘vechters’ juist hogere overlevingskansen te hebben: bij deze mensen is het immuunsysteem aantoonbaar actiever dan bij anderen.

Dat stelt hoogleraar ziekenhuispsychiatrie Adriaan Honig van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam in zijn recente oratie over het verband tussen lichaam en geest.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die tijdens hun ziekte het hoofd niet laten hangen, langer overleven, aldus Honig. ‘Het hangt dus van je persoonlijkheid af; dat is een indicatie voor het beloop van de ziekte. Als je een vechter bent, heb je meer kans. Aan de cellen in het bloed is te zien dat deze mensen een hogere weerstand hebben. Het is dus van belang chronisch zieke mensen goed te motiveren. Dat heeft echt zin. Ze moeten hun ziekte niet lijdzaam ondergaan.’

Jola
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 12 Jul 2010 02:38
Locatie: Brunssum

Re: 'Vechters hebben een aantoonbaar beter imuunsysteem.'

Berichtdoor Jola » Wo 14 Jul 2010 16:31

Beste Liddy,

Wat een interesante artikel!!!! Goed om te lezen!!!

Ik ga mij nu richten op geestelijke toestaand van mijn vriend Bert, dat lijkt mij idd erg belangrijk.
Hij voelt zich gelukkig al iets beter en kan weer huis uit(weg van de wc), dus we zijn al gisteren paar uurtjes gaan winkelen en op bezoek bij zijn moeder, hij heeft ook beetje in de thuin gewerkt. Ik heb vannacht veinnig geslapen, want ik zocht op internet naar andere behandel methodes en ik heb een paar gevonden, zoals RFA of HIPEC..ik zal dat met arts bespreken. Ik heb veel verhalen op deze forums gelezen , dat geeft kracht :D
groetjes, Jola


Terug naar “De kracht van het positief denken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten