Goedaardig of kwaadaardig?

Voor melanoom- en huidkankerpatiënten.
Angsthaasje
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Ma 20 Sep 2010 20:26

Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor Angsthaasje » Ma 20 Sep 2010 20:53

Hoi,

ik ben Caroline en ik ben 15 jaar oud.
vijf jaar geleden zijn er bij mij twee moedervlekjes vastgesteld op mijn hoofdhuid.
ik ben eerst naar een dermatoloog geweest die dus zei dat ze niet kwaadaardig waren, omdat ze nog maar moedervlekjes zijn.
maar ze raadde wel aan ze na 'n tijdje weg te laten halen omdat je ze altijd irriteert door douchen, haar kammen,...

toen ben ik naar een andere dermatoloog geweest,
deze zei ook dat ze mooi stonden, egaal van kleur (lichtroze), rond, geen grillige randen.
ze waren goed, dus moest ik ze niet laten verwijderen.

maar nu sinds enkele dagen begint het rondom pijn te doen als ik eraan kom,
ik ben zelfs bang dat ik nu echt 'n melanoom heb en er uitzaaiingen zijn.
ik ben doodsbang en heb 'n afspraak gemaakt voor de dermatoloog, maar die is pas 11 oktober.

ik weet niet wat ik moet doen, ik ben bang het niet te overleven, ik wil nog niet sterven, ik ben te jong...

ik heb ook nog enkele vragen:
is de kans groot dat na verwijdering die melanoom terugkomt?
is er tijdens verwijdering kans op uitzaaiing?
wat als ze verwijdert zijn maar kwaadaardig zijn?

ik hoop dat iemand me kan helpen, ik ben ten einde raad :(

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor stoffeltje » Ma 20 Sep 2010 21:18

hoi caroline,
zo te lezen ben je 2 maal naar de arts geweest.
deze zeiden beide dat het geen kwaadaardige moedervlekken zijn.
probeer er niet teveel aan te zitten, en zoek wat afleiding!
de tijd gaat dan sneller.
je maakt je nu druk om dingen die je ws. niet hebt.
zet voor het slapen een leuk cd"tje op!
het zullen zoals de arts zei onschuldige moedervlekjes zijn.
ga niet teveel op internet zoeken, je leest dan allemaal dingen die je op jezelf betrekt.
van een melanoom is geen spraken, dus ook geen uitzaaingen.
sterven doe je niet aan moedervlekken.
als je naar de arts gaat schrijf dan op waar je bang voor bent.
wel goed dat je nog een afspraak maakte.
stoffeltje :wink:

Rwin
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: Do 08 Jul 2010 22:24

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor Rwin » Di 21 Sep 2010 10:04

Beste Caroline,

Moedervlekken zijn op zich niets vreemds. Zelf heb ik heel veel moedervlekken en daar is niks mee aan de hand.
Wel is het belangrijk om ze in de gaten te houden, maar dat doe je al (dat is goed).
Probeer je alleen niet te veel zorgen te maken. De diagnostiek van huidtumoren is in principe eenvoudig (een paar uitzonderingen daar gelaten).
Zeker een dermatoloog heeft er goed zicht op... en je bent al bij twee verschillende geweest. Zoals je zelf al zei:

Angsthaasje schreef:toen ben ik naar een andere dermatoloog geweest,
deze zei ook dat ze mooi stonden, egaal van kleur (lichtroze), rond, geen grillige randen.
ze waren goed, dus moest ik ze niet laten verwijderen.


Als er verandering in een van deze factoren komt, is het belangrijk om naar de dermatoloog terug te gaan.
Nu ze pijn beginnen te doen begrijp ik dat je je zorgen begint te maken. Besef wel dat de prognose van de meeste huidtumoren gunstig is door de langzame groei en doordat de meest voorkomende huidtumor, het basalecellencarcinoom, hoogst zelden metastaseert (uitzaait). Daarnaast is de gemiddelde leeftijd waarop melanomen voorkomen 45 jaar. Ze komen zelden voor bij personen jonger dan vijftien jaar.
Veel voorkomende klachten van een melanoom zijn: verandering van een moedervlek die in omvang toenemen, jeuken en soms bloeden. Soms is rond de vlek een rode hof (gebied) waarneembaar.

Gezien je leeftijd en je klachten zou ik zeggen dat de kans op een melanoom dus klein is. En zelfs als er sprake blijkt te zijn van een melanoom, dan nog is je prognose goed. In het algemeen geneest zo'n 80% van de mensen met een melanoom. Daarbij hebben vrouwen over het algemeen ook een relatief hogere overleving dan mannen.
Probeer je dus niet al te veel zorgen te maken en wacht je afspraak met de dermatoloog af. Het zal waarschijnlijk niks zijn.

Wat betreft je andere vragen:
Angsthaasje schreef:is de kans groot dat na verwijdering die melanoom terugkomt?

Melanomen ontstaan vaak uit moedervlekken. Na verwijdering kun je er vanuit gaan dat het op die plek niet meer terug komt. De chirurg neemt bij de verwijdering van de melanoom altijd meer weefsel weg dan de melanoom zelf, om er zeker van te zijn dat hij alles weg haalt (ook de microscopische uitlopers). Wel is het belangrijk dat je andere moedervlekken altijd in de gaten houdt (vormverandering, jeuk, kleurveranderingen, bloeden).

Angsthaasje schreef:is er tijdens verwijdering kans op uitzaaiing?

Tijdens het verwijderen van de melanoom niet. Als er sprake is van uitzaaiingen, dan heb je die al en worden ze niet veroorzaakt door de ingreep. De chirurg snijdt immers om de melanoom heen en niet er dwars doorheen.

Angsthaasje schreef:wat als ze verwijdert zijn maar kwaadaardig zijn?

Dan zal de moedervlek verwijderd worden en zul je verder behandeld worden. Hier zijn vele vervolgbehandelingen mogelijk, maar daar ga ik je niet mee vermoeien.
De kans dat dit bij jou nodig is, acht ik klein. Daarnaast is het aan je dermatoloog om die informatie te geven. Hij heeft er verstand van en weet wat er zal moeten gebeuren.

Nogmaals, maak je niet te veel zorgen en ga niet te veel rondsurfen op internet. Google resultaten geven vaak eenzijdige informatie, doordat mensen op basis van hun klachten gaan zoeken. Dan is het logisch dat je alleen maar ziektes tegenkomt, terwijl de kans vaak velen malen groter is dat er niets aan de hand is. "Dr. Google" zaait vaak paniek door onvolledige informatie. Hij laat je niet de gevallen zien waarin er niets aan de hand is. Probeer dus altijd goede bronnen te raadplegen (bijvoorbeeld je dermatoloog).
De informatie die ik je gegeven heb komt overigens uit het boek: Oncologie, C.J.H. van de Velde.

Groet,
Rwin
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Angsthaasje
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Ma 20 Sep 2010 20:26

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor Angsthaasje » Ma 27 Sep 2010 19:32

Hoi,

alvast bedankt voor de reacties,
ik ben onlangs nog naar de huisarts geweest en had ook eens laten kijken naar die vlekjes,
deze zei ook dat ik er me niet al te veel zorgen om hoef te maken,
maar onlangs heb ik 'n bruin vlekje op mijn heup gevonden.
Hier maak ik me dan weer wel zorgen om, want het vlekje lijkt te groeien en heeft eerder 'n zwart/bruine kleur.
Ik heb er nog enkele op mijn lichaam, maar die zijn lichter en lijken even groot te blijven.
Kunnen jullie hier misschien iets meer over vertellen over zo'n vlekje?
Alvast bedankt.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor stoffeltje » Ma 27 Sep 2010 19:49

hoi caroline,
ga als je twijfelt langs je huisarts, laat het plekje zien en vertel je angsten hierbij!
hou moedervlekjes in de gaten, maar fixeer je er niet teveel op.
als je steeds wat erachter zoekt wordt je leven zo door angst geleidt.
de artsen zeiden dat het niets kwaadaardigs was.
peuter niet aan die plekjes en zeg tegen de arts dat die wat donkerder is.
zoek wat ontspanning dan gaat de tijd wat sneller.
sterkte stoffeltje :wink:

Angsthaasje
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Ma 20 Sep 2010 20:26

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor Angsthaasje » Za 02 Okt 2010 10:00

Hoi,

ik ben langs de huisarts geweest,
deze zei dat als ik het vlekje niet vertrouw, moet laten weghalen.
Ik denk ook wel dat ik dat ga laten doen.
Toen ik bij de huisarts was, hebben ze ook de ziekte van lyme ontdekt,
ik moet maandag op verdere consultatie bij de huisarts.
Ik heb nog 'n kleine vraag:
kan een schoonheidsvlekje verkleinen?
want de twee vlekjes die ik al een vijftal jaar op mijn hoofd heb, zijn zo goed als weg...

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor stoffeltje » Za 02 Okt 2010 11:18

hoi caroline,
goed dat je toch even naar de arts geweest bent.
niet fijn te horen dat je de ziekte van lyme hebt.
nu maandag afwachten,zoek afleiding!
bv. leidsontzet,leuk om naar toe te gaan en het is zo weer maandag.
sterkte stoffeltje :wink:

Angsthaasje
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Ma 20 Sep 2010 20:26

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor Angsthaasje » Zo 17 Okt 2010 16:06

Hoi,

ben maandag naar dermatoloog geweest,
ze zegt dat het een gewoon moedervlekje is en de kans dat het kwaadaardig wordt,
klein is.
morgen naar de huisarts proberen te gaan,
want vijf weken geleden heb ik mijn speekselkliertje onder mijn tong gekwetst,
door het eten, en ben achter mijn blokjes op mijn tanden blijven vastzitten.
nu staat daar al vijf weken een bult op, die soms pijn doet.
ik hoop dat ze me wat meer uitleg kan geven, zodat ik me niet meer ongerust hoef te maken.
ik ben nogal snel ongerust altijd :(

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor liddy » Zo 17 Okt 2010 16:53

In je mond kan het lang duren voordat iets geneest.
Je kunt namelijk je mond geen rust geven.
Zou het niet verstandig zijn om morgen met de huisarts is over je angst te praten?
Het kan zijn dat je last hebt van hypochondrie en dat gaat zonder therapie niet over.
Het is zonde van je energie om je steeds ongerust te maken.
Praat er eens over met je huisarts.

Angsthaasje
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: Ma 20 Sep 2010 20:26

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor Angsthaasje » Wo 10 Nov 2010 16:43

hoi,

dat gezwollen kliertje is weggegaan na een tijdje.
maar ik blijf erg bang voor moedervlekken,
ik krijg er steeds bij, waaronder enkele zwarte die vlak zijn en een lichtbruine die ruw aanvoelt en lijkt op een litteken.
ik weet van mezelf dat ik me altijd te veel zorgen maak, om niets vaak,
maar ik durf hier echt met niemand over te praten.
ik ben zo bang, dat ik elke dag wel een uurtje zit te huilen.
als ik tegen mensen zeg wat er is, zeggen ze dat ik me geen zorgen moet maken,
ik wil dat wel, maar het lukt me niet.
ik weet niet meer wat ik moet doen, ik wil steeds gerustgesteld worden, maar niemand slaagt daarin.
ik weet het helemaal niet meer en ik ben steeds doodsbang, bang om een vlekje te hebben dat toch maar eens kwaadaardig moest blijken :(
ik kan amper eten of slapen en zit zelfs tijdens de schooluren steeds te huilen.
een goede vriendin van me moet ook een vlekje laten weghalen omdat het grote kans heeft op melanoom, maar ze weigert het te laten weghalen.
er zijn al zoveel mensen in mijn omgeving overleden aan kanker, dat ik steeds bang ben hetzelfde mee te maken.
ik wil gelukkig zijn, zonder die angst. ik heb het gevoel dat ik met mijn angst iedereen tot last ben, gewoon door vlekjes die waarschijnlijk niet eens iets betekenen...
ik ben radeloos :(

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor liddy » Wo 10 Nov 2010 17:11

Het zou kunnen dat je de ziekte hypochondrie hebt.
Dan ben je heel gauw bang dat je iets mankeert.
Dit is een lastige ziekte, waarbij je professionele hulp nodig hebt om er vanaf te komen.
Het steeds in angst zitten kost je hopen energie en gaat ten koste van je plezier in het leven.
Ga daarin eens praten met de huisarts over je angst.
Zodat jij ook gelukkig kunt worden.

Molletje1979
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 17 Dec 2015 12:31

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor Molletje1979 » Do 17 Dec 2015 12:45

Hoi,
Snap dat het lastig kan zijn. Niet weten is moeilijk.
Ik zelf heb drie moedervlekken weg laten halen. Elke keer denkt de arts dat het niets is.
Ik heb geen jeuk, het bloed niet en de vorm is gelijkmatig.
Echter drie keer bleek het in de bovenste huidlaag mis. Dan heb je geen melanoom, geen kanker maar het is ook niet goed.
Ben hard op zoek geweest of ik lotgenoten contact of zo kan vinden. Want het is natuurlijk geen kanker... Dus daar wil ik niemand lastig vallen.
Maar nog niets gevonden. Daarnaast zit er darmkanker in de familie maar het gen is nog niet vastgesteld. Echter geen enkel familielid heeft dezelfde onrustige moedervlekken als ik.
Wat ik persoonlijk moeilijk vind is dat mijn familie de angst niet begrijpt die ik nu heb als er weer een moedervlek weggehaald wordt. Het is geen kanker dus ik moet het vooral positief zien. En als het wel een melanoom is kan er nog van alles is hun mening. En dat klopt maar ik voel me wel eenzaam in mijn angstgevoelens. Dacht misschien dat mijn moeder het zou begrijpen omdat zij elke twee jaar een darmonderzoek moet ivm de darmkanker van mijn opa. Maar mogelijk omdat er bij haar nog nooit iets uitgekomen is, lukt dat niet. Ze snapt het in ieder geval niet.
Sorry dat ik zo'n verhaal ervan maak. Snap dat er op deze site genoeg mensen zijn met vele ernstigere zaken maar het is wel prettig dat ik het in ieder geval ergens van mij af kan schrijven.
Groetjes, joyce
P.s. Bedankt voor deze site

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Goedaardig of kwaadaardig?

Berichtdoor liddy » Vr 18 Dec 2015 22:58

Natuurlijk heb je angst. Want je krijgt pas na het pathologisch onderzoek zekerheid.
Al is bij jou de uitslag het is niet goed, maar het is geen kanker ook geen uitslag waar je iets mee kunt.
Jammer dat je familie je niet begrijpt.
Misschien dat iemand anders in je omgeving je wel kan begrijpen.
Praat er eens over met de huisarts, wie weet heeft hij/zij informatie waar je iets verder meekomt.


Terug naar “Melanoom en huidkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten