Hopelijk niet te laat

Voor melanoom- en huidkankerpatiënten.
mike
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 26 Nov 2010 21:26

Hopelijk niet te laat

Berichtdoor mike » Vr 26 Nov 2010 21:58

Ik (man, 42 jaar) loop reeds meerdere jaren met verschillende harde vlekjes op mijn benen. Ik heb er één op mijn rechteronderbeen en één op m'n linkeronderbeen. Tenslotte zit er nog een derde knobbeltje aan de binnenkant van m'n dijbeen tegen m'n kruis. Omdat het geen pijn deed en ik geplaagd werd door andere aandoeningen (psoriasis artritis en rugpijn) heb ik er nooit geen aandacht aan besteed. Sinds een paar weken echter begint het knobbeltje tussen m'n benen af en toe te steken en daardoor ben ik alles eens van nabij gaan bekijken. Het is ondertussen een mooi onregelmatig zwart bultje met een rode omranding geworden. De twee andere zijn eerder licht van kleur maar toch ook al ong. 5 mm groot. Na wat zoekwerk op internet kwam ik te weten dat ik mogelijk met één of meerdere melanomen besmet ben. Toen ik las wat de gevolgen konden zijn van zo'n onschuldig vlekje begon ik lichtjes te panikeren.
Ik ben vanavond direkt naar de huisarts geweest (als nieuwe patiënt) en die dacht aan de eerste plaats eerder aan een carcinoom dan een melanoom maar hij heeft er ook niet echt naar gekeken. Hij heeft me wel direkt een verwijsbriefje gemaak voor een dermatologe in de buurt en daar mag ik maandagmiddag al naartoe voor een "closer look" en waarschijnlijk een biopsie van de (voorlopig) drie verdachte vlekken.
Een bijkomende complicatie in mijn geval is echter dat ik sinds een maand of drie me maandelijks zelf een inspuiting toedien met een Anti-TNF (alfa blokker), Simponi en dit gecombineerd met Ledertrexate. Dit omdat ik al lang sukkel met gewrichtsontstekingen door artritis, welke ik heb ontwikkeld door m'n psoriasis. Een anti-TNF behandeling verhoogt je gevoeligheid voor infecties en verhoogt tevens het risico op kanker. Als er al kankercellen aanwezig zijn kunnen die zich natuurlijk nog sneller gaan ontwikkelen doordat je imuunsysteem minder krachtig is. Door die medicatie moet ik al twee jaar om de drie maanden een bloedtest laten doen maar daar is nooit iets verdacht op gezien.
Ik wacht nu met een bang hartje af wat er bij de dermatologe gaat gebeuren en zal volgende week, in afwachting van de uitslag, waarschijnlijk niet goed slapen. De kans dat zoiets goedaardig is is klein en waarschijnlijk zal ik toch onder het mes moeten om die "dingen" te verwijderen. Had ik er maar zolang niet mee gewacht...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hopelijk niet te laat

Berichtdoor liddy » Za 27 Nov 2010 01:08

Het leven loopt zoals het lopen moet.
Je had geen klachten en op het moment dat je wel klachten kreeg in de vorm van steken, heb je gehandeld.
Dus hoe zo 'had ik maar'?
Maak jezelf geen verwijten. Als iedereen van te voren wist wat er ging komen, zou niemand durven te leven!
Wees blij dat je huisarts je gelijk serieus heeft genomen.
Ga je slapen met het idee het gaat niet lukken, dan geef ik je op een briefje dat het niet lukt.
Beter is om te gaan slapen met het idee ik wil gaan slapen.
En probeer afleiding te zoeken, dan gaat de tijd vlugger om.
Succes.

mike
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 26 Nov 2010 21:26

Re: Hopelijk niet te laat

Berichtdoor mike » Ma 29 Nov 2010 13:00

Oef! Vals alarm! :D :D :D
Ik kom net van bij de dermatologe en die heeft de rare vlekjes onderzocht maar volgens haar is het onschuldig littekenweefsel (dermatofibroom). Dit kan komen door een ingegroeid haartje of ontstoken talgkliertjes. Doordat mijn vlekjes hard en ruw aanvoelen zijn het zeker geen melanomen maar ze zien er wel ongeveer zo uit, vandaar mijn onrust. Ze kan die weghalen met laser of vervriezen maar dan blijft er ook een litteken over. Zolang ik er geen last van heb laat ik ze maar zitten.
Na twee slapeloze nachten kunnen we weer gerust ademhalen. Ik ga nu wel af en toe m'n huid controleren op verdachte vlekjes en ga nu zeker geen maanden of jaren meer wachten om het te laten onderzoeken.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Hopelijk niet te laat

Berichtdoor liddy » Ma 29 Nov 2010 13:14

Geweldige uitslag, klinkt zo dubbel als je last van vlekjes hebt ;)
Jammer dat je je zo ongerust hebt gemaakt, echter een goede les.
Net zoals je zegt de volgende keer maak je er meteen werk van i.p.v. er mee door blijven lopen.
Hebben deze vlekjes toch nut gehad.
Fijne Sinterklaas.

Els71
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2011 11:46

Re: Hopelijk niet te laat

Berichtdoor Els71 » Wo 23 Nov 2011 12:10

Ik heb in de voorbije jaren al meerdere vlekjes laten weghalen. Eens was het 'net op tijd' maar meer uitleg kreeg ik daar niet bij, de andere 'vals alarm'.
Eentje op de wreef van mijn voet waar ik ongerust over was werd een ouderdomsvlek genoemd. Ik was toen 38.

Dit voorjaar ging ik voor mijn jaarlijkse controle naar een andere dermatologe omdat ik een 2nd opinion wou... ze vond de vlek die intussen groter was dan een cm niet verontrustend maar wou dat ik er toch een paar andere liet weghalen. Zij deed het niet zelf en stuurde me naar een plastisch chirurg.
Die nam verspreid de andere vlekjes weg, dat op mijn voet was volgens hem een dermatofibroom ten gevolge van een insectenbeet of zo... ik vroeg om esthetische redenen om het toch weg te halen (maar vooral omdat ik ongerust was maar wat zeg je als 3 artsen je blijven geruststellen?) en hij stelde voor dat in het najaar weg te halen, het moest in 2 keer omdat het een moeilijk te genezen plaats is en ik zou mijn voet heel lang niet mogen blootstellen aan de zon, vandaar...

Het bleek een melanoom te zijn. Ik was al 2 jaar ongerust over dat vlekje, het werd door 3 artsen als onschuldig bevonden maar uiteindelijk op mijn aandringen toch verwijderd.
Ik heb een huidtransplantatie gehad die zo goed als niet aansloeg waardoor ik nu al 3 weken liggend moet rusten, 3 klieren en de huid voor transplantatie zijn uit mijn lies genomen waardoor ik daar ook een behoorlijke operatie heb ondergaan. Er zijn gelukkig geen uitzaaiingen. Eind goed al goed dus maar had mijn dermatologe 2 jaar geleden naar mij geluisterd dan was het een kleine ingreep geweest ter plaatste en was ik 10 minuten later gewoon zonder gevolg naar buiten gewandeld...

Wat ik wil zeggen is: al blijkt het nadien vals alarm, vertrouw op je gevoel en laat het weghalen! Die ingreepjes stellen niets voor!


Terug naar “Melanoom en huidkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten