oedeem na melanoom?

Voor melanoom- en huidkankerpatiënten.
riekam
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Do 27 Jan 2011 15:46

oedeem na melanoom?

Berichtdoor riekam » Ma 04 Apr 2011 16:16

Hallo,

Misschien zijn er mensen met eenzelfde verhaal dan wel ervaringen, die zou ik hier graag horen.

Zoals ik hier al eerder beschreef, ben ik in september vorig jaar geopereerd aan een melanoom in mijn rechterbovenarm. Na een poortwachtonderzoek en een okseltoilet bleek de uitkomst : technisch schoon" .
Mooie uitkomst, maar natuurlijk is wel je lymfevatensysteem in het okselgebied beschadigd. Ik ben eigen direct onder behandeling gekomen van een oedeem therapeut, omdat ik toch relatief veel vocht vasthield eerst in de bovenarm en oksel, later ook in de onderarm en hand. Voor elk individueel mens, kan dit anders uitpakken. Nog steeds kom ik bij de oedeemtherapeut, maar dit wordt afgebouwd, langzamerhand. Ik denk dat er dan zo langzamerhand een soort van "eindstadium is bereikt in de behandeling.
Nu ruim een half jaar later is mijn arm nog steeds 2 cm in omvang groter.
Wie van de lezers hier heeft ervaring met oedeemvorming? Wat zijn de ervaringen met de lange(re) termijn? Wie heeft naast oedeemtherapie een ander alternatief gebruikt?
Ik hoor het graag,

Riekam

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: oedeem na melanoom?

Berichtdoor liddy » Ma 04 Apr 2011 16:29

Even ter informatie er is in Nederland een lymfeoedeemkliniek in Drachten in het Nij Smellinghe.
http://www.nijsmellinghe.nl/ns/view/245
Zij hebben zeer veel expertise op het gebied van lymfeoedeem en geven eventueel een behandeladvies voor in je eigen regio.

riekam
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Do 27 Jan 2011 15:46

Re: oedeem na melanoom?

Berichtdoor riekam » Ma 04 Apr 2011 21:33

Hoi Liddy,

Dank voor het toezenden vaN de link. Deze info had ik nog niet. Ik weet weer meer nu.
Toch ben ik ook benieuwd naar ervarindsverhalen van anderen. Ik wacht ze maar af,

Dank en groet,
Riekam

riaw
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: Zo 12 Sep 2010 19:48

Re: oedeem na melanoom?

Berichtdoor riaw » Ma 02 Mei 2011 22:09

Ik krijg ook oedeemtherapie volgens de foddertechniek,ik heb er erg veel baat bij.

riekam
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Do 27 Jan 2011 15:46

Re: oedeem na melanoom?

Berichtdoor riekam » Ma 09 Mei 2011 16:04

Hoi Riaw,

Wat houdt die therapie precies in?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: oedeem na melanoom?

Berichtdoor liddy » Ma 09 Mei 2011 17:01

Ook mijn fysiotherapeute werkt met de methode Vodder. Daar heb ik veel baat bij.

http://www.oedeemtherapievodder.nl/
Op deze website staat het volgende:
"Manuele lymfdrainage heeft invloed op het zenuwstelsel door de sympaticus te remmen.
Door dit te doen, kan oedeemtherapie effect hebben op het gladde spierweefsel geinnerveerd door de sympaticus, bijvoorbeeld in de bloedcirculatie en de lymfbanen, maar tevens ook de darmperistaltiek.
Het kan een patient ook helpen bij het herstel van een chronische aandoening door het parasympatische zenuwstelsel de overhand te geven.
Manuele lymfdrainage is rustgevend en ontspannen en patiënten ervaren vaak een gevoel van welzijn na behandeling.

Door een pompend en rek effect op de lymfbanen te brengen, stimuleert de Dr. Vodder methode van Manuele lymfdrainage (Oedeemtherapie) de contractie van het gladde spierweefsel in de lymfbanen.
Lymfvocht wordt voorwaarts gestimuleerd en bindweefsel wordt gedraineerd.
Het verplaatsen van vocht in bindweefsel (interstitieel vocht) in combinatie met verplaatsing van lymfvocht wordt bewerkstelligd door een correct uitgevoerde Manuele lymfdrainage.
Door de microcirculatie te stimuleren kan Manuele lymfdrainage succesvol toegepast worden in oedemateuse condities, zoals lymfoedeem en bepaalde types van veneus oedeem.
Indirect beïnvloed het ook het immuunsysteem. Door de lymfdoorstroming te bevorderen, verwacht men de pathogenen sneller naar de lymfklieren te kunnen transporteren, alwaar ze geneutraliseerd worden."

riekam
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Do 27 Jan 2011 15:46

Re: oedeem na melanoom?

Berichtdoor riekam » Vr 13 Mei 2011 14:37

Dank je Liddy,

Klinkt ingewikkeld.......ik zal mijn therapeut eesn navraag doen,

Dank voor je info,
Riekam

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: oedeem na melanoom?

Berichtdoor liddy » Vr 13 Mei 2011 16:23

Mijn therapeute wees me op de website Manuele Lymf Drainage ad modum Vodder.
Daar staat o.a.
"Hoe gaat het in z'n werk

Bij de Manuele Lymfdrainage volgens de methode Vodder wordt ritmisch een heel zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfklieren en lymfbanen,
waarbij de richting wordt bepaald door de stroomrichting van het lymfstelsel. Vooral het ritme van deze 'handgreep' is erg belangrijk.

Dat ritme moet namelijk exact overeenkomen met het openen en sluiten van de kleppen in de lymfbanen en in de haarvaatjes, want alleen dan kan al het 'overtollige' lichaamsvocht goed worden afgevoerd.

De behandeling, waarbij de patiënt meestal ligt, heeft plaats bij een aangename temperatuur en in een uiterst ontspannen sfeer.
Om dit laatste te bereiken wordt vaak verzocht tijdens de behandeling niet te praten. De duur van de behandeling is afhankelijk van de klacht en zal vrijwel pijnloos zijn.
De behandeling begint, indien nodig, met een uitgebreid gesprek, waarin o.a. duidelijk zal worden hoe het lichaam (de mens) functioneert.
De massage begint bij de lymfklieren in de hals (de basis) gevolgd door, afhankelijk van de klacht, de lymfklieren in de buikstreek, oksels, liezen en/of het gelaat.

Heeft de patiënt klachten buiten deze lymfkliergebieden dan zal daarop een gerichte specifieke behandeling volgen."

Ik kan je deze methode echt aanbevelen.


Terug naar “Melanoom en huidkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten