Vakantie

Voor melanoom- en huidkankerpatiënten.
vakantie
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 04 Aug 2013 22:34

Vakantie

Berichtdoor vakantie » Zo 04 Aug 2013 22:53

Hoi,

Ik ben een 19 jarige jongen en ben vandaag teruggekomen van vakantie. Tijdens mijn vakantie van zo'n 2 weken is er, ik gok 5 dagen geleden opeens een rode vlek op mijn handrug/pols ontstaan. Op die plek heeft geen moedervlek gezeten, of hij moet erg klein geweest zijn dat het me nooit is opgevallen. Nu ik naar mijn andere hand kijk op dezelfde plek zie ik daar namelijk ook een miniscuul moedervlekje zitten. Van de ene op de andere dag is dit dus ontstaan, en ben gelijk een beetje research gaan doen, maar wegens mijn vakantie ben ik er niet te diep op ingegaan, aangezien ik ook gewoon wilde genieten natuurlijk. Nu ik weer thuis ben en wat meer research heb gedaan, wijzen de 'symptomen' erop dat het een vorm van huidkanker is. De hele vakantie heb ik veel in de zon gelopen, want het was overal boven de dertig graden en ik liep met mijn t-shirtje over straat zonder zonnebrand (overigens ben ik niet verbrand geraakt). Ik leg dus direct de link tussen de bloodstelling aan de zon en deze rode vlek. Ik ben van plan om morgen een afspraak te maken bij de huisarts, maar heb nog wel een aantal vragen voor jullie:
- Komt huidkanker vaker voor bij jongeren (ca. 19 jaar)? Ik heb nog nooit onder een zonnebank gelegen en zon niet abnormaal veel. Ook wijkt het aantal moedervlekken op mijn huid niet erg af van wat ik bij andere mensen zie. Ook heb ik niet een heel witte huid, maar ben ik (als ik niet in de zon zit) niet erg gekleurd. Ik heb blond haar en blauwe ogen, mocht dat iets uitmaken..
- Wat zou het nog meer kunnen zijn? Ik heb nog nooit zo'n huidsverandering meegemaakt en alles op het internet wijst direct naar huidkanker, dus weten jullie hier meer van?
- Er wordt altijd geroepen dat je 'er vroeg bij moet zijn' om te genezen, maar wat is nu vroeg? Het lijkt me niet dat iemand die met zo'n zelfde vlek lang rondloopt, zonder er iets tegen te doen.

Het ziet er ongeveer zo uit:
- rood
- moedervlekachtig
- korstig
- 0,5mm-1cm groot.
- doet geen pijn als ik er gewoon overheen wrijf, maar als ik subtieler ga wrijven, is er wel één klein irriterend/pijnlijk gevoel.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Bedankt!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Vakantie

Berichtdoor liddy » Zo 04 Aug 2013 23:12

De meest voor de hand liggende oorzaak voor je plek is dat je op je vakantie met iets in contact bent gekomen en dat daardoor die plek ontstaan is.
Echter je plan om naar de huisarts te gaan, is een heel goed idee.
Want zo via het internet is het onmogelijk om te beoordelen wat het is.
Succes bij de huisarts.

swissie
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: Do 03 Sep 2009 15:53

Re: Vakantie

Berichtdoor swissie » Do 08 Aug 2013 11:30

Vakantie, heb je al een afspraak gemaakt?
Bij huidveranderingen is het verstandig even langs te gaan, hoewel een roodachtig plekje natuurlijk van alles kan zijn.
Je kan echt wel een paar dagen wachten om te kijken of het misschien "gewoon" een irritatie is.
Wat "op tijd" is is erg moeilijk te zeggen. Het gevaar bij een melanoom zit in het feit dat hij naar binnen kan groeien. Zolang de plek heel oppervlakkig is, is er meestal niet zoveel aan de hand. Als hij dieper groeit kan het gevaarlijker worden.

Het is inderdaad zo dat je melanoom kan krijgen door (vaak) verbrand te zijn, maar men zegt dat dat zo'n 15 jaar na data gebeurt. Dus als je als klein kind vaak verbrand bent zou je daar nu de gevolgen van kunnen zien. Helaas komt melanoom op alle leeftijden voor.

Sterkte,
Sabine


Terug naar “Melanoom en huidkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten