Levensverwachting na Whipple

Forum over alvleesklierkanker
InesMay89
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 18 Jan 2017 20:59

Levensverwachting na Whipple

Berichtdoor InesMay89 » Wo 18 Jan 2017 21:07

Hoi iedereen,

Ik lees allerlei verhalen over een tumor op de alvleesklier.
Het is echt verschrikkelijk en helaas is er een aantal weken geleden ook bij mijn vader een tumor ontdekt.

De tumor was ruim 4 centimeter groot, maar ondanks de verwachtingen is een Whipple operatie gelukt.
Nu krijgt hij aanvullende chemo (omdat er uitzaaiingen in de lymfeklieren zijn gevonden). Dit is om te voorkomen dat er een kankercel is achtergebleven en zich gaat ontwikkelen tot een nieuwe tumor.

Helaas is het ook bekend dat de kanker terug kan komen na een whipple en vaak is het dan eigenlijk einde verhaal. Nu wil ik echt niemand bang of onrustig maken, maar weet iemand of heeft iemand ervaring met de levensverwachting na een Whipple?

Gebruikersavatar
C.Carol
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 01 Dec 2016 06:23

Re: Levensverwachting na Whipple

Berichtdoor C.Carol » Do 19 Jan 2017 23:17

Beste Ines,

De levensverwachting van alvleesklierkanker na de Whipple operatie is niet met zekerheid te stellen. Eigenlijk is het dit nooit voor welke vorm van kanker dan ook. Natuurlijk zijn er wel statistieken en natuurlijk kun je wel een indicatie vinden en je eigen verwachting daarop baseren.
Zo is het al goed om te weten dat de Whipple de enige curatieve behandelmethode is en in principe dus zelfs genezend zou zijn. Echter als er al uitzaaiingen zijn gevonden dan is genezing vrijwel uitgesloten.
Ik ken enkele mensen die een aantal jaren na de Whipple nog in leven zijn met een redelijke kwaliteit van leven.
Wel zal altijd een controle noodzakelijk blijven en als je daarvoor kiest 2 maal per jaar een scan.
Veel sterkte de komende tijd en laat je vader vooral om de paar uur kleine beetjes eten....de hele dag door.


Terug naar “Alvleesklierkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten