onbeschrijfelijke angst.

Dit forum is voor ouders met 'n kind met kanker.
Quinten
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008 20:49

onbeschrijfelijke angst.

Berichtdoor Quinten » Ma 03 Nov 2008 20:58

Hallo allemaal,
Mijn naam is Quinten, en mijn moeder is vandaag bij de huisarts geweest, en is van daar uit met spoed doorverwezen naar een Diagnostisch Centrum waar ze 2 uur later al foto's kon laten maken. Daar is een mammografie gemaakt, waarop gelukkig niets te zien was, en een echo, waarop duidelijk was dat er iets zat in 1 oksel. Hier ging ze ook voor naar de huisarts aangezien ze daar een knobbeltje voelde. Morgen komt de uitslag binnen wat het nou precies is.

Zelf ben ik opleiding tot verpleegkundige aan het doen, en nadat mijn moeder mij hierover vroeg wat het zou kunnen zijn, heb ik haar verteld dat het een carcinoom kon zijn en dat ze maar zo snel mogelijk naar de dokter ging. Dit heeft echter nog op zich laten wachten en hier heb ik niet goed aan gedaan. Juist als verpleegkundige zou ik moeten weten hoe belangrijk het is dat daarop juist snel een diagnose gesteld kan worden en snel een behandeling gestart kan worden. Een leerpunt voor mijn toekomst dus.

Maar om terug te komen op mijn moeder. 4 Jaar geleden heeft ze al eens longkanker gehad, waarbij ze 2/3 van één long hebben moeten verwijderen en waarna ze 6 maanden in het ziekenhuis heeft moeten blijven liggen vanwege het matige herstel. Deze komende maand word ik 19 jaar maar ik heb zo'n angsten met de gedachte dat mijn moeder er straks misschien niet meer is. 4 Jaar geleden wist ik er nog niet veel van af, maar nu, met mijn huidige opleiding weet ik er wel een hoop van af en vrees dan ook hoe dit goed gaat komen (of niet). De angst die ik heb is niet te beschrijven.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Ma 03 Nov 2008 21:29

Juist de kennis die je opdoet in je opleiding kan een probleem zijn.
Destijds in mijn opleiding begon de leraar bij de lessen over geboorteafwijkingen met de volgende woorden:
"Dat ik nu allerlei geboorteafwijkingen ga behandelen, lijkt het met alsof er geen normale baby meer wordt geboren.
Blijf je beseffen hoe klein de kans is dat jij een kind krijgt met een geboorteafwijking."
Je leert allerlei ziektes, terwijl de kans dat jij ze krijgt nihil is.
Met negatieve gevoelens help je niets.
Positieve gevoelens helpen je juist om de zaak in goede proporties te zien.
Dat je moeder misschien eerder naar de dokter had kunnen gaan, ligt niet aan jou, dat is haar keuze geweest.
Veel sterkte.

Quinten
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008 20:49

Berichtdoor Quinten » Vr 05 Dec 2008 22:54

Hallo allemaal,

hierbij nogmaals een deel van mijn verhaal.
nadat de uitslag binnen was de dag na de foto, kwam daar uit dat er een vetknobbel zat. Opluchting kan ik je zeggen, echter krijgen we de dag erna een brief van de longarts, die denkt dat het toch een tumor is en daarop moet ze de dag erna meteen langskomen om nieuwe foto's te laten maken. 2 Dagen later zou ze de uitslag krijgen, echt laat die op zich wachten omdat ze twijfelen dat het toch wel eens een gezwel kon zijn, maar het voorlopig hielden bij een vetknobbel. Nu een week later weer blijkt dat het een vetknobbel is, echter is er wel weer een tumor in de longen te zien, waar ze 4 jaar geleden ook een tumor gehad heeft. Volgende week krijgt ze een bronchoscopie en verder weet ik ook nog niet wat er gaat gebeuren. Dit laat je zo ongelofelijk in spanning...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Vr 05 Dec 2008 23:41

Heel veel sterkte met het wachten.
Hopelijk valt de uitslag mee.


Terug naar “Ouders van kinderen met kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten