mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Dit forum is speciaal voor naasten die willen praten over 'de verandering' van de relatie na de diagnose kanker!
Hoe ga jij ermee om? Hoe een ander?
janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Wo 26 Jan 2011 22:19

Hoi Annemieke,

Wat ben je dapper en wat moet je sterk zijn. Geen mens kan onder zulke zware omstandigheden alle ballen hoog blijven houden. je moet ook niet zo streng voor jezelf zijn hoor. je krijgt nog geneoeg gelegenheid om dat allemaal weer op te pakken. Ik heb het verjaardagspartijtje van mijn oudste ook eens een hlf jaar uitgesteld omdat ik midden in het oog van de storm zat. dat zou ik onder normale omstandigheden ook nooit doen, maar ja je bent maar een mens he. Bijzonder dat je moeder er toch weer wat beter voor lijkt te staan. Steeds weer al die tegenstrijdige en heftige emoties is wel heel zwaar he. Hou moed hoor deze tijd is zo onzettend zwaar maar ooit wordt het weer beter. Ik hoop idd dat je ook goede dingen aan deze tijd over houdt al is het maar het leren kennen en vertrouwen op je eigen kracht.heel veel meer heb ik eerlijk gezged ook niet uit kunnen halen al klinkt dat misschien niet zi positief, sorry daarvoor.
heel veel sterke en tot de volgende!
Janine

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Di 01 Feb 2011 23:20

Vandaag hebben wij afscheid moeten nemen van mijn lieve moeder.
Wat een enorme leegte nu ik weer thuis ben.ik mis haar vreselijk en besef dat ik haar gewoon nooit meer vast zal kunnen houden.

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Wo 02 Feb 2011 10:26

Jeetje Annemieke,

Gecondoleerd met dit gorte verlies. Wat een verdriet. Ik hoop dat jullie op een goede manier afscheid hebben kunnen nemen. Ik wens jullie heel veel sterke met alle dingen die deze dagen op je af komen. Meid ik voel met je mee. Je moeder hoeft niet meer te lijden, zo een enorme open deur maar wel heel waar. heb je wel hulp bij alle regelzaken en hoe sta je hiervoor?


sterke Janine

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor liddy » Wo 02 Feb 2011 13:05

Gecondoleerd met het verlies van je moeder, Annemieke.
Ze heeft nu eindelijk rust.
Ik hoop dat je ook mooie herinneringen hebt op kunnen bouwen.
Neem vooral de tijd om te verwerken.
Sterkte.

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor stoffeltje » Wo 02 Feb 2011 14:55

hallo annemieke,
van harte gecondoleerd met het verlies van je moeder!
wens je veel sterkte in de komende tijd.
onthoud het goede,in je hart blijft ze bij je.
veel sterkte stoffeltje..

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Ma 07 Feb 2011 09:42

Wat is het verdriet groot. De leegte,de pijn,het gemis. Heimwee naar mijn moeder die ik nooit meer zal kunnen zien,voelen,ruiken. Ik mis haar zo erg!!!!!

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor stoffeltje » Ma 07 Feb 2011 10:53

hoi,
het verdriet gaat nu als een waas langs je heen,maar probeer het te uiten!
huil of schrijf het er wat uit.
het was jou moeder!
niemand kan dat van je afnemen ,de prettige momenten samen.
ondanks dat het nu zo vreselijk moeilijk is en het gemis zo groot is.
ze blijft in je hart bij je,wees lief voor jezelf en gun je de tijd om te rouwen.
het verlies is ook nog maar zo pril.
veel sterkte!
stoffeltje..

Petry
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 10 Feb 2011 17:23

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor Petry » Do 10 Feb 2011 17:39

Beste allemaal

Bij mijn man is in oktober 2009 alvleesklier- en leverkanker ontdekt, hij is in april 2010 overleden.
Ik heb afgelopen week een heel goed gesprek met onze huisarts gehad, ik had nog zoveel vragen.
Mijn man was de laatste jaren een heel ander mens geworden, ik kon er geen vat op krijgen en begreep er niets van.
De huisarts vertelde me dat hoewel alvleesklierkanker dodelijk dat het proces heel snel kan gaan, het heel goed
mogelijk is dat na aanwezigheid van de eerste kankercellen de hersenenen/denken/karakter van de patient
kan veranderen........................ben opgelucht (misschien verkeerd gezegd) door de woorden van onze
huisarts.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft..............want het waren verschrikkelijke moeilijke jaren
Petry

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor stoffeltje » Do 10 Feb 2011 18:00

hoi petry,
kan mij voorstellen,het is voor jou een antwoord na een moeilijke tijd.
het weten waardoor het kwam is al een soort bevrijding.
veel sterkte,en alsnog van harte gecondoleerd met het verlies van je man.
stoffeltje

Petry
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 10 Feb 2011 17:23

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor Petry » Do 10 Feb 2011 18:18

Hoi Stoffeltje,
Dank je wel voor je lieve bericht.
Ik heb mijn man met alle liefde verzorgt, kan daar met een heel goed gevoel op terug kijken.
Het was een verschrikkelijke moeilijke tijd........ik zag hem van een grote sterke stoere vent
veranderen in een hulpeloze zwaar zieke man. Heb zijn grootste angst, verdriet en pijn gevoeld en gezien.
Hij heeft 10 chemo kuren ondergaan die heel erg zwaar waren, we hebben samen gevochten
tegen de sluipmoordenaar kanker.
Mijn man is nog net geen 53 jaar oud geworden.
Hij is in mijn armen gestorven door een bloedprop, hij heeft er niets van gemerkt, ik zag geen
schrik, pijn, angst...............het overviel hem.
Fijn dat ik dit even kwijt kan.
Petry

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor stoffeltje » Do 10 Feb 2011 19:52

hallo petry,
zie veel herkenning van bij mijn broer,ook veel te jong.
en het slopende van kanker bij een sterke gezonde en positief man.
maar mooi dat hij rustig is heengegaan.
je kan je verhaal altijd kwijt hier hoor.
sterkte stoffel.

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Ma 14 Feb 2011 11:23

Goedemorgen,

Vandaag weer voor het eerst begonnen met werken. Wat valt het tegen om de draad weer "gewoon"op te moeten pakken. Het lijkt wel of iedereen mijn moeder nu al vergeten is. Ik denk nog elke seconde van de dag aan haar. Volgens mij wordt dit nog een hele lange weg. Mijn leven lijkt wel gestopt te zijn, op de dag dat mijn moeder overleed.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor liddy » Ma 14 Feb 2011 14:24

Hoe herkenbaar.
Ik herinner me momenten dat ik als het ware wezenloos voor me uit zat te staren en dan ineens besefte ik zit op werk.
De wereld is door blijven draaien, echter jouw wereld staat stil.
Hopelijk accepteer je van jezelf dat je werk niet dat tempo haalt wat je eerst had.
En nog voornamer dat ze bij jouw werk hier begrip voor hebben.
Rouwverwerking kost tijd.
De afleiding die je werk geeft doet je waarschijnlijk goed, zolang je maar in je eigen tempo mag werken.
Laat het leven op je af komen, neem wat je kunt gebruiken en laat de rest liggen.
Misschien dat je over een tijd toch positief verbaasd bent hoever je bent gekomen.

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Ma 14 Feb 2011 22:42

Liddy,bedankt voor je lieve reactie. Ik werk bij mijn man in het bedrijf,dus wat dat aan gaat kan ik in mijn eigen tempo werken. Het lijkt alleen net of iedereen de draad weer heeft opgepakt behalve ik. Niemand die meer vraagt hoe het gaat. Zelfs niemand die mij condoleerde. Nu hoeft dat natuurlijk ook niet,maar het wordt nu zo in de doofpot gestopt voor mijn gevoel. Terwijl voor mij de bijna belangrijkste persoon uit mijn leven is verdwenen. Zelfs vrienden praten er niet meer over. Alsof er niets gebeurd is. Gewoon weer door gaan. Moeilijk....
Ik heb nu zelf ook wel een beetje het gevoel dat ik er maar niet meer over moet praten omdat de
Mensen het nu wel genoeg vinden. Ik was hier vooraf al zo bang voor,maar nu het ook daadwerkelijk zo is doet mij dat enorm pijn. Ik wil mijn moeder helemaal niet vergeten. Ik kan wel dagen lang over haar praten. Over alle goede dingen die ze voor mij deed. Hoe ze deel uit maakte binnen ons gezin. Zij was de enige die mij zo kent als ik ben. Bij wie ik me helemaal bloot kon geven. Mijn tekortkomingen,mijn angsten,mijn onzekerheden,het delen van alle nieuwe dingen die de kinderen hadden geleerd. Met haar kon ik alles delen. En nu is dat niet meer.en draait de wereld weer gewoon verder. Maar hoe kan ik hierin mijn plaats weer vinden? Hoe kan ik me weer staande houden tussen de alledaagse dingen...

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor liddy » Ma 14 Feb 2011 23:15

Voor andere mensen is het inderdaad al lang geleden. Pas als ze het zelf meemaken, weten ze hoe jij het beleeft.
Het is een manco in onze cultuur, dat we niet leren hoe met rouw om te gaan.
Blijf praten met je moeder. Want door te praten, ervaar je wat je de moeite waard vind om te vertellen.
Zodat je zelf meer bewust bent wat je raakt.
Zo vroeg ik altijd aan mijn 'overleden' man wat hij ervan dacht. Ik stelde me dan voor hoe hij gereageerd zou hebben.
Bedacht me dan wat ik van zijn reactie zou vinden en dat hielp me om duidelijker te krijgen waarvoor ik moest kiezen.
Op die manier kon ik beter bedenken wat de voors en tegens waren.
Zo praat ik ook, naar behoefte, met mijn vader en moeder.
Immers zij zijn pas verleden tijd als ze niet meer herinnert worden.
Vertel je verhaal niet in het besef van wat ze nu weer gemist heeft, echter in het besef van wat geniet ze van zo'n verhaal.
Soms gebeuren er dingen in het leven, waar je de hand van je moeder in zult voelen.
Ik kan het niet goed uitleggen, zo ervaar ik het, ergens maken ze nog deel uit van mijn leven in positieve zin.
Dat wens ik jou ook toe.

janineb
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: Do 16 Apr 2009 20:08

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor janineb » Wo 16 Feb 2011 22:56

hoi Annemieke,

Hoe herkenbaar wat je allemaal schrijft. Woedend was ik op al die mensen die maar gewoon leefden terwijl ze niet stil stonden bij het grote verdriet dat jij voelt. Toch wil ik je laten weten en voelen dat je niet alleen bent. We zijn met zn allen op deze wereld en we vormen samen in circel van leven maar ook van dood. Jouw moeder is jouw moeder en jij weet hoeveel ze van jou en je kinderen houdt. dat gevoel gaat nooit meer weg. In die zin ervaar ik mijn moeder nog steeds als heel dichtbij. Ik kan je ook vertellen dat het inderdaad een lange weg is en dat je aan het eind van die weg anders bent dan voorheen. Ook sterker niet alleen maar verdrietig geloof me. Er komt een dag dat je denkt heeeeee ik ben net twee uur bezig geweest zonder aan mn moeder te denken. Die tijd wordt steeds langer tot je een keer een dag en daarna een nacht doorgaat zonder dat je steeds verdrietig bent. je bent te vroeg gedwongen om meer uit jezelf te halen dan je wil, je toekomst plannen en het delen van geluk zou jou gelukkig maken, hoe moet dat nu? Ook daar zullen op den duur weer anderen een plaats innemen, maar ja lieverd. Je moeder zal je altijd blijven missen op byzondere momenten. Ik geloof soms dat mn moeder in de hemel is en daar heel gelukkig is. Het enige wat haar verdriet doet is ons verdriet en daarom moeten we proberen met opegeheven hoofd en met moed verder te leven. Maar vergeet niet wel je tranen te laten lopen je verdriet te delen met je man of goede vriendinnen want het moet er ook gewoon zijn. Zou toch gek zijn als jij "gewoon"door kon gaan. Voor mij is het nu 1,5 jaar geleden en ik denk ik dat nog eens per twee weken echt moet huilen om haar en het grote missen. de rest van de tijd probeer ik mijn stutten eronder te houden en te genieten van dit leven wat zo snel voorbij kan zijn. Jij bent daar denk ik echt nog niet maar ik hoop je hiermee zicht te laten hebben op dat het echt weer beter zal gaan. Hou vol en praat met ons.

sterke Janine

annemieker
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 11 Nov 2010 13:28

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor annemieker » Do 31 Mar 2011 09:08

Goedemorgen,

Hier maar weer eens een update van mij. Het is even geleden dat ik hier wat geschreven heb, maar kan me er ook bijna niet toe zetten. Wat heeft het overlijden van mijn moeder een impact op mijn leven. Ik heb echt het gevoel dat ik hier geen weg in kan vinden. Denk zelfs dat ik tegen het overspannen zijn aan zit. Ik kan het maar niet plaatsen en voel me eigen zo ontzettend rot, moe en lusteloos. Kan de draad maar niet oppakken. Gelukkig heb ik een lieve vriendin waar ik goed me verhaal bij kwijt kan. Ook mijn man probeert me hierin zo goed als hij kan te steunen, maar hun voelen niet wat ik voel, dus is het heel moeilijk dit goed te kunnen delen. Vandaar dat ik hier hoop wat herkenning te vinden. Ik vraag me af hoe andere mensen het grote verlies verwerkt hebben. Hoe ga ik hier ooit mee leven?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor liddy » Do 31 Mar 2011 10:28

Ja, een verlies verwerken valt niet mee.
Er zijn meerdere mensen die het niet lukt.
Daarom bestaan er rouwverwerkingsgroepen.
Blijf zo niet doorlopen. Gun jezelf hulp.
Ik ben destijds met de huisarts gaan praten en heb samen met hem bekeken wat voor mij de beste weg zou zijn.
Voor mij bleek een verblijf van zes weken in een herstellingsoord het meest aangewezen en daarna gesprekken met een psycholoog.
Ik moest er echt even helemaal uit.
Iedere situatie is anders, dus iedere aanpak niet helemaal hetzelfde.
Gun jezelf meer zorg, jij bent dat waard.

Marianne Rombouts
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 31 Aug 2017 17:46

Re: mn moeder heeft alvleesklierkanker met uitzaaiingen

Berichtdoor Marianne Rombouts » Do 31 Aug 2017 17:52

Hallo allemaal,
Mijn naam is Marianne en mijn man heeft alvleesklierkanker,
Ik voel mij hier zo alleen in, ik las net van Janine over haar moeder, dit was wel in 2009, maar misschien heeft iemand hier ervaring, ik zoek echt lotgenoten, dank u
Groeten
Marianne


Terug naar “Naasten en relaties ...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten