Overvloedige slijmvorming bij eten na operatie slokdarmkanke

Dit forum is voor jongeren die kanker meemaken in hun directe omgeving
(vader, moeder, broer, zus, vriend(in), goede collega, klasgenoot, enz.)
en daar graag met hun lotgenoten over willen praten.
KrisSpanje

Overvloedige slijmvorming bij eten na operatie slokdarmkanke

Berichtdoor KrisSpanje » Wo 21 Jun 2006 14:54

Hallo,

Mijn vader werd twee maand geleden geopereerd van slokdarmkanker.
Hij is 72.
De kanker was in het vroegste stadium (T1), dus dat was eigenlijk nog een positief gegeven bij een slechte tijding.
Ik woon zelf in Spanje en ben voor de operatie overgekomen naar België omdat mijn ma zelf ook net een ongeval had gehad en zich onmogelijk kon verplaatsen. Uiteindelijk bleef mijn pa bijna 3 weken in het hospitaal en was ik een volle maand daar.
Mijn pa is ongeveer 15 kg kwijt, en krijgt er niks bij. Na twee maand gaat het eten nog steeds niet echt goed. hij was al twee maal opnieuw in het hospitaal omdat de slokdarm die men van het overgebleven deel van zijn maag heeft gemaakt moet uitgerokken worden. Dat gebeurt bovendien telkens onder narcose.
Wat hem het meeste zorgen baart, zo vertelde hij mij gisteren aan de telefoon, is dat hij hij het eten regelmatig plots overvloedig witte kleverige slijm vormt die hij dan probeert op te hoesten. Hij kan dan niet meer verder eten, krijgt het benauwd, en voelt zich daarna een hele tijd niet lekker. Het is niet zo dat het een klein beetje slijm is, hij beschrijft het als "makkelijk een glas vol". Wanneer hij dat bij de controle in het hospitaal naar voren brengt krijgt hij geen antwoord, men weet blijkbaar absoluut niet wat de oorzaak is.
Zelf zit ik op bijna 2000 km en ik kan dus niet even mee als hij op controle moet. Daarom ben ik nu via internet op zoek naar meer informatie. Voorlopig leverde dat nog niks op.
Zijn er nog mensen met dezelfde postoperatieve ervaring?

connie
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 08 Feb 2006 11:52
Locatie: tilburg

Berichtdoor connie » Wo 21 Jun 2006 20:05

Hallo,

Mijn vader heeft ook slokdarmkanker maar kan niet meer geopereed worden maar dat slijm wat je zegt komt me wel bekend voor mijn vader heeft een stend geplaatst gekregen en daarvoor had hij ook steeds dat wit gelige taai slijm dit had hij meestal als hij water dronk en dan ook al was het maar een klein slokje er kwam dan een golf van dat slijm uit en mijn vader had het dan ook erg benauwd waar het vandaan komt weet ik niet maar het kwam me bekend voor daarom reageer ik even op je berichtje.
Wat het gewicht van je vader betreft heeft hij geen bij voeding in de vorm van pakjes drinken het heet hier in nederland nutridrink mijn vader pakt dit naast zijn gewone maaltijden en is hier toch weer ca 5 kg mee aangekomen misschien een tip.

Sterkte en groetjes Connie

KrisSpanje
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 23 Jun 2006 20:37

Berichtdoor KrisSpanje » Vr 23 Jun 2006 20:47

Hallo Connie,

Sorry te horen dat jou pa niet meer kan geopereerd worden. En bedankt voor je antwoord.
Ja, mijn pa neemt ook die nutridrinks, maar blijkbaar is dat toch niet voldoende. Waarschijnlijk heeft het ook wel wat te maken met het feit dat hij nogal zenuwachtig van aanleg is.
Volgens wat ik versta is de vorming van dat slijm bij hem niet meteen in verband te brengen met het drinken van water. Het is veeleer iets dat hem plots overkomt bij het eten. Dan krijgt hij meteen niks meer binnen, en moet hij dat slijm opbraken. Daarna is de eetslust begrijpelijkerwijs helemaal over.
Ik hoop dat nog meer mensen met een gelijkaardig probleem op deze site rondkijken en we zo wat meer kunnen leren.

Ook sterkte Connie,

Kris

anja31
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Ma 03 Apr 2006 23:46

Berichtdoor anja31 » Di 27 Jun 2006 13:32

Hallo,

Mijn moeder had ook vreselijk veel last van dat slijm wat naar boven komt, blijkbaar maakt een slokdarm slijm aan het is immers een slijmvlies (zo heb ik dat begrepen) dat slijm kan niet zakken en komt daarom omhoog!

Sterkte dames met jullie vader/moeder!

Boutcha
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012 22:03

Re: Overvloedige slijmvorming bij eten na operatie slokdarmk

Berichtdoor Boutcha » Ma 27 Aug 2012 20:53

Mijn vader heeft ook slokdarmkanker en heeft ook last vh slijm eten en drinken gaat héél moeilijk ( papjes krijgt hij wel binnen en Kamille thee verzacht héél goed en is het beste te drinken ).
Ik dacht dat het witte slijm vd chemo kwam ?

natasja37
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 12 Aug 2013 17:53

Re: Overvloedige slijmvorming bij eten na operatie slokdarmk

Berichtdoor natasja37 » Ma 12 Aug 2013 18:59

Mijn vader heeft ook slokdarm kanker . Wat wij hebben gedaan is een vernevelaar gekocht had hij erg baat bij spa rood laten drinken en kamille thee met beetje honing .


Terug naar “Mijn vader, moeder, broer, zus of vriend heeft kanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten