Mondkanker

Over hoofd-halskankersoorten.
Harrie
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013 17:49

Mondkanker

Berichtdoor Harrie » Za 10 Aug 2013 18:13

Daar sta je dan.

Ik ben Harrie, 59jaar en ik heb mondkanker.

Schrijf dit om andere mensen te kunnen helpen, maar zeker ook om ze te wijzen op het belang van geregeld tandarts bezoek, je kan nl moeilijk in je eigen mond kijken he :D

Begin Juni van dit jaar kwam ik voor 'n halfjaarlijkse controle bij mijn tandarts en die zei tijdens het onderzoek "goh wat heb jij 'n rare witte plek onder je tong. Zou 'n ontsteking of 'n schimmel kunnen zijn, dus kom over 2 weken maar eens terug". Zo gezegd zo gedaan, na twee weken lag ik weer in die stoel, en die plek zat er nog. De tandarts maakte er 'n foto van en heeft me door verwezen naar de kaak-chirurg in het Diaxonessen ziekenhuis in Nieuwegein. Onder het mom van ik vertrouw het niet en ik wil graag dat 'n expert er naar kijkt.
Een week later zat ik bij de kaakchirurg, die vond het ook 'n rare plek en rare vlek, dus stelde voor om weer 'n week later 'n biopsie te doen voor de patholoog.
Zo gezegd zo gedaan, plaatselijk verdoofd, mes er in, 2 hechtingen in mijn mondbodem en 2 weken later terug komen.
Afgezien dat het "raar" aan voelde geen pijn of zo.
Toen de uitslag 2 weken later: Sorry maar uit het onderzoek van de patholoog is gebleken dat het mondkanker is, dus ik ga je meteen door verwijzen naar het Oncologisch Kaakchirugisch team in het UMC in Utrecht. Hij maakte de afspraak en 'n week later zat ik bij de kaakchirurg daar.

Ik bleef er ondertussen vrij kalm onder, zo van "zorgen maken kan altijd nog als er niet behandeld kan worden" maar mijn omgeving was knap in paniek.

De molen van de onderzoeken in, en gelukkig bleek uit de onderzoeken, dat het waarschijnlijk (nog) niet was uitgezaaid, dus alleen het foute weefsel + 'n behoorlijk stuk eromheen zou worden verwijdert. Dit is 'n operatie van ca 2 uur onder volledige narcose dus eind juli werd ik voor 48 uur opgenomen.
Iedereen op de kaakchirurgische afdeling was even lief voor me maar ik kneep hem behoorlijk, want ik was nog nooit ge-opereerd.
Toen ik van de ok terug kwam had ik behoorlijk pijn, kon nauwelijks praten en eten alleen vloeibaar / geprakt. Maar ja 'n behoorlijk stuk vd mondbodem was weg, ook 'n stukje van de tong en 'n speekselklier was verplaatst, in totaal 14 hechtingen.
Na twee weken zou ik de weefsel-uitslag krijgen.

De uitslag is inmiddels 1 week geleden en het goede nieuws is dat ze alle besmette weefsel hebben kunnen wegnemen.

Over 2 weken op controle voor de operatie en dan meteen het na-traject in, elke 2 maanden controle plus 'n echo van de lymfeklieren in de hals. Daar kan je het eerst aan zien als het terugkomt nl. Dat doen ze dan het eerst jaar elke 2 maanden en daarna in lagere frequentie. Totaal blijf je 5 jaar op controle.

Hoe voel ik me nu? De rust is 'n beetje terug nu de weefseluitslag goed was, ik kan weer normaal eten al voelt mijn tong raar en schiet hij soms in de kramp.
Nu het na-traject in.........

Bij vragen o.i.d. laat het maar weten.

jessicah
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2014 03:12

Re: Mondkanker

Berichtdoor jessicah » Ma 31 Mar 2014 17:21

Beste Harrie,
Heeft u nog last met eten of helemaal niet meer?
groetjes Jessica

Harrie
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013 17:49

Re: Mondkanker

Berichtdoor Harrie » Do 03 Apr 2014 11:12

Beste Jessica,

afgezien van 'n stukje ongevoelige tong, heb ik helemaal geen last meer met eten. Dit was ca 8 weken na de operatie over.

Kellyf
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 30 Aug 2014 22:01

Re: Mondkanker

Berichtdoor Kellyf » Za 30 Aug 2014 22:21

Hallo Harrie,

Waarom duurde de operatie maar 2 uur?
Had u een plaveiselcelcarcinoom?

Groeten, Kelly


Terug naar “Hoofd-halskanker (ook lip-, stemband- en mondkanker)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten