Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Over hoofd-halskankersoorten.
Lietje123
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 03 Feb 2011 10:27

Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Berichtdoor Lietje123 » Do 03 Feb 2011 11:38

Hallo, ik ben Lietje en ik word binnenkort geopereerd aan een tumor in mijn speekselklier, ik zie hier ontzettend tegenop, aangezien ook mijn speekselklier verwijderd moet worden. Het is een operatie van 3 uur, daar schok ik toch wel even van.
Ik heb geen idee wat me te wachten staat.
Ik ben in november 2010 doorgestuurd naar de K.N.O arts, vanwege een bultje achter mij oor.
Na een echo en een punctie, bleek het gelukkig om een goedaardige tumor te gaan.
Ik heb last van duizeligheid en soms misselijkheid, ook heb ik een druk op mijn hoofd aan de kant van de tumor.
Mijn vraag is zijn er lotgenoten die daar ook last van hebben/ hadden.

alyssa
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 31 Jan 2011 14:55

Re: Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Berichtdoor alyssa » Za 19 Mar 2011 15:30

Hallo Lietje,

Ik ben 4 weken geleden geopereerd aan een pleiomorf adenoom. Voorheen voelde ik ook iets van druk achter mijn oor, en het knobbeltje leek af en toe te kloppen.
De operatie is bij mij erg goed verlopen, ik heb een zogenaamde facelift insisie gehad, waardoor de snee niet langs mijn hals, maar voor mijn oor naar mijn haargrens loopt. Hierdoor is de wond bijna niet zichtbaar:)

De operatie is mij alles meegevallen, ook al zag ik er erg tegen op. De risico's maakten mij erg bang, maar gelukkig heb ik (nog) geen last van uitvalsverschijnselen. Alleen mijn oor is gevoelloos, na 2 weken kon ik mijn mond en wenkbrauwen alweer bijna helemaal bewegen. Ik ben na 10 dagen aan het werk gegaan, wel opbouwend omdat ik nog wat moe was van de narcose, maar ik had niet veel last meer.
Ik hoop dat jouw operatie net zo goed gaat als die van mij!

Succes!

Sabine89
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 21 Feb 2012 15:18

Re: Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Berichtdoor Sabine89 » Di 21 Feb 2012 15:24

Hallo,

Vandaag heb ik ook te horen gekregen dat ik geopereerd moet worden aan een pleiomorf adenoom.
Ik had al gehoord van die facelift incisie, en wil dit zelf ook graag, aangezien ik nogal opzie tegen het litteken.
Weten jullie of ze deze techniek in alle situaties en ook in alle ziekenhuizen toe kunnen passen?

Groetjes Sabine

Jojanneke67
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 22 Mar 2012 07:51

Re: Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Berichtdoor Jojanneke67 » Za 24 Mar 2012 19:36

Ook ik heb te horen gekregen geopereerd te moeten worden aan een pleiomorf adenoom. Had al een poosje een knobbel achter een oor en ben er toch maar mee naar de huisarts gegaan. Zou graag ervaringen willen horen van mensen die dit al hebben gehad. Vooral hoe lang de ziekenhuisopname duurde en hoe lang de herstelperiode is. Weet dat dit per persoon kan verschillen maar dan heb ik een beetje een idee.

vberg
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013 14:37

Re: Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Berichtdoor vberg » Vr 04 Jan 2013 14:46

Bij mij wordt een pleiomorf adenoom binnenkort verwijderd uit mijn speeksel klieren. Deze heb ik al ongeveer 10 jaar. De huisarts bleef jaren volhouden dat het onschuldig was (een ingekapselde ontsteking). Na aandringen van mijn partner heb ik me toch laten doorsturen naar een internist en daarna ging alles heel snel. Ik vraag me af hoe het verloopt na de operatie. Wordt je gecontroleerd? Ze gaan bij mij ook long foto's maken. Dinsdag moet ik naar de KNO arts.

Tam377
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 15 Sep 2016 15:35

Re: Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Berichtdoor Tam377 » Do 15 Sep 2016 15:42

Hallo,
Ook ik heb onlangs te horen gekregen dat ik geopereerd moet worden aan een pleiomorf ademoon.
Helaas kan ik hier maar weinig recents over vinden op verschillende fora.

Hoe is de operatie jullie verder vergaan, hoe lang is de herstelperiode? Stonden jullie ook op een wachtlijst? Ik krijg maar geen duidelijkheid van het ziekenhuis (Alkmaar) over wanneer ik geopereerd kan worden.

Ik lees graag ervaringen/tips etc.

Alvast bedankt voor een reactie.

Lill
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 23 Sep 2016 17:05

Re: Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Berichtdoor Lill » Vr 23 Sep 2016 17:18

Hey Tam377,

Ik moet binnenkort ook geopereerd worden aan een pleiomorf adenoom aan mijn linkerkaak.
Heb deze operatie al ondergaan in 2012.. Enkele maanden met een kleine verlamming gezeten, maar dit is wel volledig hersteld. Op zich herstel je vrij snel, na een week heb je niet echt last.. Ik had de pech dat mijn aangezichtszenuw zich rond het gezwel had gezet waardoor deze beschadigd is tijdens de operatie.. Is natuurlijk helemaal niet leuk om voor te hebben, maar als alles goed komt is dat al een hele opluchting.. De kans dat je een verlamming hebt is afhankelijk van de ligging van het gezemel en zenuwen. In principe zal bij een goedaardig gezwel de zenuw (als er al beschadiging is) wel steeds herstellen..

Bij mij is het nu dus de 2e keer.. Risico dat het terugkomt blijft dus steeds bestaan. Deze operatie zal ook veel complexer zijn dan de eerste (lees: gevaarlijker voor de aangezichtszenuw).

Informeer je dus heel goed bij je arts.. Ikzelf ben geopereerd geweest in Brussel (ben dan ook van België), had een afspraak bij de dokter 15 september en ik kan al 25 oktober geopereerd worden. Ik wou het zo snel mogelijk aangezien deze gezwellen dus wel groeien wat de operatie niet makkelijker maakt.. Dus informeer mss toch eens in een ander ziekenhuis als je te lang moet wachten..

Als je nog vragen hebt, stel maar, ondertussen ken ik er helaas al alles van :)

Zijn er hier mensen die ook al een recidief hebben gehad? Hoe is die operatie verlopen?

Happylee26
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 30 Okt 2016 10:50

Re: Pleiomorf adenoom [Lietje123]

Berichtdoor Happylee26 » Zo 30 Okt 2016 10:59

Hallo,
Ik ben afgelopen woensdag in Alkmaar behandeld voor
een Pleiomorf Adenoom. Deze is operatief verwijderd in ca 3 uur tijd. Vrijwel geen pijn na de operatie en ook de drain mocht er na 24 uur uit.
Mijn oor en deel van m'n wang, hals en slaap zijn nog gevoelloos en dit voelt behoorlijk raar en niet fijn. Het slapen vind ik dan ook nog best lastig. Het is net alsof je bij de tandarts bent geweest en een verdoving hebt gehad. Dus als je het aanraakt voelt je het wel de aanraking maar met een tintelend gevoel.

Waar ik sinds gisteravond het meeste last van heb is mijn kaak. Komt dit door de ligging tijdens de operatie of is dit een zenuwreactie? Het doet ook pijn als ik gegeten heb. Is dit herkenbaar voor iemand?

Wat betreft herstel? Hoe lang duurde dit bij iedereen?

Ik hoor graag andere ervaringen omdat ik er verder weinig over kan vinden.


Terug naar “Hoofd-halskanker (ook lip-, stemband- en mondkanker)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten