Pap3a2 en hpv

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
rochamel
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 05 Jun 2018 19:30

Pap3a2 en hpv

Berichtdoor rochamel » Di 05 Jun 2018 19:38

23 mei heb ik te horen gekregen dat mijn uitstrikje niet goed was. Pap3a2 en hpv ( welke weet ik niet ) afspraak bij gynaecoloog vandaag binnen gehad. 14 juni kan ik heen. Ik probeer me niet druk te maken, maar stiekem ontplof ik bijna van binnen. Vorige week ook bericht gehad dat mijn moeder voor de 2e keer borstkanker heeft. Dus ik zit echt een beetje in een rollercoaster!

Helaas heb ik 15 jaar geleden mijn voorlaatste uitstrijkje gehad. Dus denk ik nu, oh my God, hoe lang zit dat al te rotzooien daar? Ik weet dat ik echt af moet wachten tot ik bij de gynaecoloog ben geweest, maar kan iemand me vertellen......als ik daar ben, en hij besluit gelijk een biopt te doen, kan ik dan de volgende dag gewoon werken? Ik werk in de zorg. Anders kan ik daar nu al wat voor regelen misschien.

Ik hoor graag wat ervaring verhalen. Bedankt voor het lezen alvast.

Groetjes Bianca

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap3a2 en hpv

Berichtdoor liddy » Wo 06 Jun 2018 13:36

PAP 3a2 of KOPAC P5/A4-5
Er zijn cellen gevonden met een matig ernstige afwijking. De gynaecoloog onderzoekt of en wat er aan de hand is.
Bij de helft van de vrouwen is geen behandeling nodig. De andere helft heeft een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig.
De kans dat u baarmoederhalskanker heeft is klein. Op 60 vrouwen hebben 2 vrouwen baarmoederhalskanker.
De andere vrouwen hebben een voorstadium van baarmoederhalskanker.
Dit voorstadium wordt meestal behandeld om te voorkomen dat baarmoederhalskanker kan ontstaan.

Het humaan papillomavirus komt veel voor en is erg besmettelijk. Het kan al door huid-op-huid contact worden overgebracht.
Virussen op de geslachtsdelen worden meestal via seksueel contact overgebracht. Penetratie is daarvoor niet eens noodzakelijk.
Waarschijnlijk zijn andere manieren van besmetting ook mogelijk. Daardoor kunnen ook niet seksueel actieve vrouwen besmet raken,
al is de kans daarop wel kleiner. De meeste seksueel actieve vrouwen en mannen (meer dan 80 procent) raken ooit in hun leven besmet met HPV.
Bijna iedereen heeft dit virus dus al eens opgelopen, of zal het ooit oplopen.
Meestal wordt het virus door het afweersysteem opgeruimd voordat het afwijkingen kan veroorzaken.
Het is onmogelijk om besmetting met het humaan papillomavirus bij normaal seksueel contact 100 procent te voorkomen.
Dat komt doordat het virus zoveel voorkomt en het zo gemakkelijk wordt overgebracht. Zelfs condooms beschermen niet volledig.
In de baarmoederhals kan een HPV-infectie met een hoog-risico HPV type leiden tot een voorstadium dat zich verder kan ontwikkelen
tot baarmoederhalskanker. Dit gebeurt maar in een klein aantal gevallen

Ga niet alleen naar het onderzoek. Want er komt heel veel op je af.
Mocht er een biopt genomen worden of een ander onderzoek, dan is het niet prettig als je daarna op de fiets naar huis moet.
Ook autorijden is af te raden, omdat je vaak nog zo met je gedachten bij de behandeling bent, dat je niet alert genoeg bent om te rijden.
Dus niet vanwege eventueel wat ongemak, maar puur omdat je waarschijnlijk te veel afgeleid bent doordat er gebeurd is.
Als je met zijn tweeën gaat, kan de ander meeluisteren wat er gezegd wordt en je mentaal steunen.
Ja, je kunt werken daags na een biopt. Maar als je in de zorg hebt, zit het er dik in dat je de volgende dag geen zin hebt in de zorg voor anderen, dat je behoefte hebt aan even een dagje bijkomen, even tot jezelf komen.

Ik hoop het beste voor jullie beide.
Probeer bij de dag te leven, niet verder. Het leven laat zich niet voorspellen.
Zoek voldoende afleiding, ga desnoods in de regen wandelen, alles om je gedachten even te verzetten.

rochamel
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 05 Jun 2018 19:30

Re: Pap3a2 en hpv

Berichtdoor rochamel » Wo 06 Jun 2018 14:21

Bedankt voor je reactie. Op zich heb ik gelukkig inderdaad heel veel positieve verhalen gelezen. En probeer ik zoveel mogelijk ergens anders aan te denken. Lastig op het moment, ook gezien de toestand met mijn moeder. En nu voel ik natuurlijk ook van alles. Dingen die ik al veel vaker voelde, maar altijd ergens anders aan link. En nu denk je dan.......och jee. Nou ja, inderdaad niet op de zaken vooruit lopen. Gewoon wachten tot de 14e, en hopelijk kan hij mij dan al wat gerust stellen

rochamel
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Di 05 Jun 2018 19:30

Re: Pap3a2 en hpv

Berichtdoor rochamel » Vr 29 Jun 2018 13:15

Vandaag de uitslag van de biopten gehad. 1 x Cin I en 2x Cin II dus op zich wel oké nieuws. Over 2 weken de lisexcisie

Mariannemjo

Re: Pap3a2 en hpv

Berichtdoor Mariannemjo » Za 23 Nov 2019 10:53

Goedemorgen

Ik heb uitstrijkje gehad en had het hpv virus. Daarna nog een uitstrijkje die was pap3a2. Er zijn toen onrustige cellen weg geschraapt. Ze zeiden dat het uitstrijkje de volgende keer waarschijnlijk wel weer pap1 zou zijn. Uitstrijkje gemaakt en nu was het pap3a1. Nu moet ik over half jaar weer een uitstrijkje laten maken.

Kan het geen kwaad dat ik nu weer een half jaar moet wachten? Ik ben bang dat het straks baarmoederhalskanker is door het lange wachten. Of is het gewoon niet goed geschraapt of zit het hoger?

Gr. Marianne


Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten