tweede slok radioactief jodium bij schildklierkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
blondie

tweede slok radioactief jodium bij schildklierkanker

Berichtdoor blondie » Di 23 Mei 2006 13:23

Hoi,

bij mijn vriend is december 2005 papillair schildklierkanker geconstateerd met uitzaaiingen in de lymfeklieren. Hij is twee keer geopereerd waarbij de schildklier en een flink aantal lymfeklieren aan beide kanten van zijn hals zijn verwijderd. Daarna heeft hij een behandeling met radioactief jodium gehad. Op de total body scan die daarna gemaakt is, waren nog twee kleine ophopinkjes te zien, die door het radioactieve jodium vernietigd zouden moeten worden. Gisteren bleek echter uit de eerste controle dat het thyreoglubine gehalte in zijn bloed nog te hoog is (9,9) en dat vrijwel zeker een tweede behandeling met radioactief jodium nodig is.
Wat we ons afvragen is of dit kan betekenen dat de schildklierrestjes geen jodium opnemen (ik heb ergens gelezen dat bij sommige mensen de tumor / kankercellen geen jodium opnemen en dat de behandeling dan dus niet werkt). Of komt het vaker voor dat er meerdere behandeling nodig zijn?
Verontrustend vind ik dat de artsen niet eerder gemeld hebben dat er mogelijk nog een tweede 'slok' nodig was, maar aan de andere kant is het ook niet de eerste keer dat we voor een 'verrassing' komen te staan. (Onderwerp voor de volgende keer: misplaatst paternalisme van artsen :? ).
Ik hoop dat iemand me iets meer kan vertellen over de noodzaak van meerdere 'slokken' en de mogelijkheid dat de tumor geen jodium opneemt.

groetjes Sanne

Jheimans
Lid

Schildtklier kanker + radio actief jodium

Berichtdoor Jheimans » Ma 06 Nov 2006 09:17

Heeft iemand ervaring met meerdere slokken radioactief jodium? Ik zelf heb nu twee van deze slokken op en helaas is mijn Thyroglobuliene nog steeds 6,9. Heeft iemand ervaring met dat hij zijn Thyroglobuliene hoog bleef na 1, 2 of 3 van die slokken.
Job Heimans
j.heimans@tip.nl

Terug naar “Vraag en antwoord”