Pap 2, cin 2 of 3, iemand hier ervaring mee?

Een forum voor baarmoederkanker, baarmoederhalskanker en eierstokkanker.
Kristianne
Lid

Pap 2, cin 2 of 3, iemand hier ervaring mee?

Berichtdoor Kristianne » Zo 23 Sep 2012 18:41

Dag allemaal,

Afgelopen vrijdag ben ik bij de gynaecoloog geweest voor een colposcopie nadat mijn uitstrijkje voor de tweede keer een pap 2 aangaf. Ook zijn er twee high risk hpv-virussen aangetroffen.
Tijdens het onderzoek gaf de gynaecoloog direct aan dat het al minimaal een cin 2, zo niet 3 zal zijn, want het zag er niet goed uit. Er is ook meteen een lisectie ingepland zonder de uitslag van de biopsie af te wachten.

Op zich maak ik me niet al te veel zorgen over de behandeling zelf. Nu ik echter aan googelen geslagen ben voor meer info, krijg ik toch een beetje het gevoel dat ik het onderschat. Ook heb ik het gevoel dat mijn papscore niet past bij een cin 2 of 3. De meeste vrouwen op diverse fora hebben hogere papscores wanneer er een cin 2 of 3 wordt geconstateerd. Bij mijn huisarts wilde het tweede uitstrijkje al niet lukken omdat ze er niet goed bij konden (eerst de assistente, toen de huisarts er bij). Er is toen alleen iets aan de buitenkant weggeschraapt. Ook vrijdag hoorde ik de gynaecoloog weer zeggen dat ze er niet goed bij kon. Ik krijg er de kriebels van. Niet dat ik nu meteen denk dat ik kanker heb (daar moeten we maar niet vanuit gaan) maar omdat ik het idee heb dat de uitslagen niet kloppen omdat ze er telkens niet goed bij kunnen. Eerlijk gezegd verwacht ik ook cin 3 wanneer de uitslag komt. Hopelijk kan ze er tijdens de lisectie wel goed bij en kan ze alles in een keer weg halen (maar op dit moment heb ik daar ook niet al te veel vertrouwen in).

Zijn er vrouwen die ervaring hebben met een 'lage' papscore maar die toch al een cin 2 of 3 blijken te hebben?

Hoor het graag.

Groet,
Kristianne.

DianaBarotti
Lid

Re: Pap 2, cin 2 of 3, iemand hier ervaring mee?

Berichtdoor DianaBarotti » Vr 26 Okt 2012 12:06

Hoi Kristianne,

Ik weet niet of je nog op dit forum spiekt maar ik wil toch even reageren.
Je zorgen zijn begrijpelijk, maar een PAP2 uitslag met een CIN2/3 komt wel vaker voor.
De PAP zegt iets over de cellen. De CIN zegt iets over het weefsel van de baarmoedermond.
Om voorop te stellen: De CIN uitslag is een meer bevestigend antwoord dan de PAP-uitslag.
Alsnog geen reden voor paniek.

Ik heb zelf PAP3b en de arts kon mij bij de colposcopie+lis al meteen vertellen dat het waarschijnlijk CIN 3 was.

Hoe is het nu verder gegaan bij jou?

Liefs,

Diana

Terug naar “Baarmoeder-, baarmoederhals- en eierstokkanker”