als ik dit allemaal zo lees, denk ik, wat is dat bij mij toch gek gegaan.
Ik kreeg in mijn eerste jaar van studie te horen dat ik Hodgkin had (1991), natuurlijk sowieso een heftig jaar qua veranderingen. Op de middelbare school ging ik nooit uit, was ik gewoon een heel braaf meisje...
Eigenlijk ben ik toen (tussen de chemokuren door) pas begonnen met uitgaan. Tot 4/5 uur 's-ochtends en dan om 9.00 weer college want ik wilde niks missen (ik was tenslotte nog steeds wel een braaf meisje..

Toen ik kaal begon te worden en een doek over mijn hoofd had kreeg je nog wel eens opmerkingen van dwaze mensen, maar in het algemeen had ik gewoon heel veel lol. Maakte me ook geen zorgen om rook of wat dan ook. Mijn internist heeft altijd gezegd dat ik gewoon met mijn leven moest doorgaan hoe ik dat daarvoor deed, ook met voedsel enzo.
Ik had ook niet echt last van vermoeidheid, alleen af en toe door de mediciinen tegen de misselijkheid. Wel viel ik een keer in slaap tijdens college en moest mijn moeder me komen halen...
Als ik nu zo terugkijk is het een onderbreking geweest van ongeveer een half jaar, de dingen die ik niet had afgekregen mocht ik later afmaken waardoor de vertraging niet zo hoog was.
Ik ben door alles heengekomen juist doordat ik zoveel afleiding had. Ik ben ook nog verhuisd in die tijd. Misschien ontkende ik de vermoeidheid wel... Nou, ik kan je wel zeggen dat hij 11 jaar later toch weer de kop opsteekt. Ook heel onverwachts. Ben je ergens, heb je lol, en plotseling draait het helemaal om, je vindt alles te druk om je heen, mensen doe eens normaal denk ik dan, springen de tranen in mijn ogen en wil ik zo snel mogelijk naar huis. En dat vind ik dan weer zo stom van mezelf.
Nouja wat ik dus zo gek vind aan mijn eigen verhaal, is dat ik gedurende mijn hele studie gewoon heb gefeest en lol heb gehad; hoewel de depressie er langzaam wel in sloop... herkent iemand dit, pas na jááren (in mijn geval 9 jaar oid) gevolgen te ondervinden van de ziekte en de behandeling?