- Moeder 67 jaar jong en gezond in het leven. Heeft haar grote huis in onderhoud, elke vrijdag 7 km. aan het nordic walken en daarnaast graag het land in fotograferen.
Wij: 2 dochters(kleine zus en grote zus).
-6 weken geleden moeder betablokkers wegens hoge bloeddruk.
- Paar dagen later moeder klaagt over diarree en vermoeidheid en wil stoppen met medicatie.
- Huisarts gevraagd en die zegt ja hoor zonder afbouwen mag je stoppen dus moeder doet dat. (met in haar achterhoofd volgens mij mag dat niet maar oke huisarts zegt het...)
- Eerste 3 dagen na stoppen zeurderig gevoel in armen en benen, geen diarree meer dacht ik. Wel extreme vermoeidheid.
- 3 weken geleden een huilende moeder aan de telefoon (? 5 dagen na stoppen beta) of ik zo wil komen want ze moet zo even naar huisartsenpost.
Wat is er dan ? ja bang voor beroerte want ze denkt dat de bloeddruk veel te hoog is.
Ook slaapt ze niet meer want elke keer als ze in slaap valt, trilt haar been haar heel raar weer wakker. Ook koud in been en arm.
- Bij huisartsenpost geen hoge bloeddruk, waarschijnlijk last van afkickverschijnselen beta. Gaat wel weer over.
- Dagen erop moeder doet veel op de bank liggen, kan niet slapen maar is doodmoe. Last arm en been nog steeds en belt iemand anders als ze gaat douchen want ze is zelf bang dat ze wegvalt zo rot voelt ze zich (en onze moeder vraagt echt nooit om hulp, geëmancipeerde zelfstandige en is ook nooit ziek. !!
- Vertrouwen huisarts is inmiddels weg en toch nog verwijsbrief geregeld voor internist.
- Donderdag erop naar internist 's morgens en ziet er goed uit. Waarschijnlijk inderdaad afkickverschijnselen.
- Lekker weer naar huis en met 3 weken moeten we weer komen.
- Dezelfde middag nog telefoon, ambulance komt er nu aan, want het is niet goed. vlekjes op de lever en het hart is niet goed.
Opname ziekenhuis en onderzoeken.
De onderzoeken weet ik precies niet meer, zus wel, maar na ongeveer 2 weken veel uitslagen.
-Redelijke grote vlekken lever, hersenen en hersenpan, kleine vlekje long, vlekje borst, oksel lymfeklier.
In deze 2 weken zien we moeder elke dag meer achteruitgaan en de laatste dagen af en toe lichtelijk in de war.
Van een patiënt die zelf nog lopend naar de w.c. gaat, verandert ze in een patiënt die niet meer zelfstandig uit bed kan komen.
Die eerst nog gewoon drinken drinkt en het later uit een tuitbeker krijgt.
die een dronkemansloop heeft en af en toe naast de papagaai grijpt.
De laatste week 5 bestralingen (radiotherapie van de hersenen gekregen en na die tijd heeft ze erg pijn aan haar hoofd.
na deze 5 bestralingen weer gesprek arts (die zeggen echt niet veel... zie topic vragen we weten het even niet meer...)
Mag mevrouw naar huis !!!?????
-Naar huis, ze kan zichzelf niet redden dat is niet te doen zeggen wij dochters. We willen hospice.(artsen willen helaas geen tijd zeggen behalve in een eerdere gesprek reken maar een klein half jaar te leven)
Nee zegt transver dan doen we verzorgingstehuis.

Oke redelijke tussenoplossing en als jullie zeggen dat het kan ?? Ons gevoel zegt van niet.
-Sinds 2 dagen in verzorgingstehuis, en nu aanstaande donderdag wordt ze pas overgezet naar longarts, want heel waarschijnlijk is de primaire tumor in de long.
De longarts gaat dan kijken of ze nog chemo kan krijgen. Ze hebben namelijk een wachttijd tussen bestraling en chemo om te kijken of ze nog gaat aansterken van de bestraling.
-Intussen zien we per dag haar achteruit gaan.
Ze drinkt nu uit een rietje 1200 cc. per dag, eten wordt er weer overgegeven, Heeft sinds vandaag droge lippen.
Raakt elke dag af en toe iets meer de weg kwijt.
Kan niet meer uit bed komen en wordt op de rolstoelpot gezet.
Hier zit ze dan ook niet op maar hangt ze echt in.
We moeten haar nu ondersteunen als ze gaat zitten en haar helpen het drinken naar haar mond te brengen.
Vaak nog wel heel helder het verstand erbij maar zoals vandaag was opvallend dat ze heel langzaam aan het praten was.
Ikzelf denk dat ze stervende is maar we hebben eigenlijk geen enkel idee en huisarts zien we pas maandag (zie weer andere topic.)
Momenteel krijgt ze dacht ik nog een soort afbouwene medicijn maar geen idee wat.
Kan iemand ons even uit de brand helpen en zeggen dat ik ongelijk heb ?
Of ja je ziet het wel goed en bereid je maar voor.
Of deze diagnose en zo hebben we ook gehad en toen alsnog wel chemo.
We weten het gewoon allemaal even niet meer.
- ik heb alles proberen zoveel mogelijk duidelijk op te schrijven en als er nog aanvullingen zijn doet mijn grote zus het nog op het verhaal.
Wie kent dit ????
Bedankt alvast groeten kleine zus.