speekselklierkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
paulenlon
Lid

speekselklierkanker

Berichtdoor paulenlon » Wo 10 Mar 2010 23:13

Hallo,

Sinds afgelopen dinsdag weten we dat mijn vader (72 jaar) speeksleklierkanker heeft. Hij loopt al vanaf 28 oktober 2009 naar de huisarts en het ziekenhuis, maar ze wisten al die maanden niet wat het was. Doordat de zwelling aan zijn kaak vorig week open sprong is er actie ondernomen en blijkt het (na een kweek) tóch kanker te zijn. De arts had al twee maanden vol gehouden dat het iets engs, raars of ernstig zou zijn, maar nu blijkt toch anders! Mijn vader is nu door verwezen naar Maastricht voor verdere behandeling. Vandaag is hij geweest voor een scan, en daarop waren geen uitzaaiingen te zien. Of dat echt zo is, dat is voor ons nog maar de vraag. We dachten namelijk ook al een paar maanden dat het niets ernstigs zou zijn. Vrijdag moet hij naar de oncoloog en naar de mondhygieniste. Die laatste zal niet veel kunnen doen, omdat mijn vader zijn mond bijna niet meer open kan. Mijn vader is in de afgelopen maanden behoorlijk verzwarkt, omdat hij constant pijn heeft en daardoor vrijwel niet kan slapen en moeilijk kan eten. Ik vraag me af of hij nog wel sterk genoeg is om de behandeling te dragen. Hij is ook erg depresief vanwege de dagelijks pijn.
Ik vraag me af of er meer patienten zijn die zo lang op de diagnose hebben moeten wachten. (of is dit niet lang? Dat kan natuulijk ook. Wij hebben gelukkig nog nooit eerder met dit bijltje gehakt)
Ook zou ik graag willen weten hoe het herstel verloopt. Er is zo weinig te vinden op internet, dat ik het via deze weg probeer.

Groet

Lonneke

P.s. Er zullen vast nog vele vragen volgen, maar dan meld ik me wel weer in de hoop dat er iemand een antwoord op heeft of een geruststellend woordje.

liddy
Senior Lid

Re: speekselklierkanker

Berichtdoor liddy » Do 11 Mar 2010 00:17

Jammer dat het zo lang geduurd heeft voordat ze wisten wat er aan de hand was met je vader.
Goed dat hij doorgestuurd wordt naar Maastricht.
Vraag de arts om pijnstilling. Als de pijn minder is, wordt de kwaliteit van zijn slapen beter en
dikke kans dat zijn depressiviteit dan ook vermindert.
Kanker gedraagt zich zo verschillend, bij iedereen is het net weer even anders.
Speekselklierkanker valt onder de mond- en keelkanker.
Informatie is o.a. te lezen bij het KWF http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp?objectid=15349
Ik hoop voor jou dat er ook lotgenoten op jouw bericht reageren.
Sterkte.

paulenlon
Lid

Berichtdoor paulenlon » Vr 12 Mar 2010 01:07

Hoi Liddy,

Vanwege de hartproblemen mag mijn vader niet alle medicatie gebruiken. Hij heeft als zwaarste pijnstiller paracetamol met morfine gekregen, en daar werd het alleen maar erger van! Ook paracetamol met codeïne verergerde de pijn. Ook hadden we al een tip gekregen van een verpleegkundige om paracetamol gelijktijdig met ibuprofen in te nemen. Dat moest ook een super combinatie zijn, maar dat hielp ook niet. Het feit dat hij hartpatient is gooit natuurlijk wel behoorlijk de rem op de medicatie. Begrijpelijk, maar wel ERG vervelend voor mijn pa.
Ik moet wel zeggen dat ze er werk van maken in Maastricht, want as dinsdag wordt hij nog om 20.30 uur (!) verwacht om een onderzoek te doen. Ze zien daar dus echt wel de ernst van de zaak. Dat is voor ons, als familieleden, wel fijn. Voor mijn vader kan het allemaal niet snel genoeg gaan. Hij heeft het er wel mee gehad.
Ik heb het stukje van Meintje zojuist gelezen, en ik vind het prettig dat zij alles op de site verteld. Ik ga dat ook doen, maar dan vanuit het oog van een familielid en niet als patient. Er zal vast iemand zijn die er weer iets aan heeft.

Tot 'tiks'

Lonneke

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Vr 12 Mar 2010 11:16

hoi lonneke,
wat zwaar om dit zo mee te maken ,terwijl jezelf niks kan doen.
het is ook een nare ziekte.
het is met hartproblemen altijd uitkijken met med..
wel goed dat het zh. zo goed en snel reageerd!

fijn dat er lotgenoten dan op forum zijn,zo kan je toch ervaringen uitwisselen.
ook erg fijn als jij je ervaringen voor andere lotgenoten hier schrijft.
het is soms moeilijk om herkenning te vinden.

sterkte stoffeltje :wink:

Terug naar “Vraag en antwoord”