vraagje

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
kellieh
Lid

vraagje

Berichtdoor kellieh » Zo 28 Mar 2010 13:22

hallo iedereen ,

ik zit een beetje met een dilemma / vraag en dacht dat ik er mischien hier terecht mee kon.
ik ben zelf 22 en m'n vader is 48. m'n vader heeft darmkanker. in de eerste instatnie hebben ze hem
in augustus het nieuws gegeven dat hij waarschijnlijk nog maar een paar maanden mee zou gaan.
we zitten in eind maand en mn vader is er gelukkig nog. ik ga zelf binnenkort samenwonen in kaapstad zuid afrika, dit stond al
een langere tijd in de planning en is zelfs hierdoor al uitgesteld.

toch vind ik het heel erg moeilijk om m'n vader achter te laten. wij hebben wel de afspraak gemaakt dat als hij het
gevoel heeft dat ie mij nodig heeft ik per direct naar nederland terug kom. ik kan hem in ieder geval nog dagelijks
spreken door te bellen of msn.

nou had ik de volgende vraag. heeft iemand hier ervaring met verre reizen in combinatie met kanker? weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld chemo te krijgen in zuid afrika eenmalig? of het vliegen zelf? heeft dit extra risico's? is het zoizow wel een mogelijkheid om hem te laten reizen nog?
en hoe zit dat met long distance? heeft iemand ervaring hiermee? hoe kan ik het best iemand steunen op zo'n grote afstand?

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

alvast bedankt

liddy
Senior Lid

Re: vraagje

Berichtdoor liddy » Zo 28 Mar 2010 15:21

Mijn man en ik zijn in zijn laatste stadium van longkanker naar familie in Zuid-Afrika gegaan.
Het vliegen zelf was voor hem geen bezwaar, wel heel vermoeiend maar dat is het voor iedereen.
Wel hadden we gezorgd dat hij een stoel met meer beenruimte kreeg i.v.m. een uitzaaiing in zijn been.
Hij was niet zuurstofafhankelijk, want zuurstof aan boord is een heel probleem.
Zorg in ieder geval voor een rolstoel op het vliegveld tot aan het vliegtuig. Regel dat zelf met de vliegmaatschappij. Je loopt heel wat af op een vliegveld. Het is vaak iets duurder, maar je bent het beste af met een rechtstreekse vlucht.
Wij kozen voor SAA, omdat we dan een betere aansluiting hadden op de vlucht naar Kimberly.
In het vliegtuig is het belangrijk om makkelijke schoenen aan te hebben, je voeten zwellen altijd wat op.
Geen of zo min mogelijk alcohol te drinken. Mijd ook koolzuurhoudende dranken.
Wij hadden van het ziekenhuis in Tilburg een uitgebreide brief mee gekregen voor de artsen daar, mocht het nodig zijn.
In Zuid-Afrika werd het voor mijn man nodig om morfine te gaan gebruiken. We hebben van de voorschrijvende arts een verklaring voor de douane gekregen i.v.m. de verdovende stoffen en de injectienaalden.
Ga op het vliegveld bij de douane naar de rij voor iets aan te geven. Vertel gelijk wat je aan medicijnen bij hebt inclusief de medische verklaringen en zo hebben wij geen enkele moeite gehad om de douane te passeren. Je moet dit namelijk aangeven om te voorkomen dat er twijfel bestaat of je soms illegaal verdovende middelen het land in wil brengen.
In het vliegtuig had ik de morfine en spuiten aan het cabinepersoneel gegeven. Zodoende wisten wij zeker dat de morfine op een goede temperatuur bewaard zou worden en wist het cabinepersoneel gelijk wat ze aan ons hadden.
Veel hangt af van zijn conditie.
Extra risico's zal het reizen niet opleveren. Je vader is geen hartpatiënt, heeft geen diabetis.
Kijk ik ben er nogal nuchter over. Ik kan niet weten of zo'n verre vliegreis misschien zijn leven iets zal verkorten.
Mijn man en ik hebben genoten van onze reis naar Zuid-Afrika. Hij heeft afscheid kunnen nemen van zijn broer en zijn familie.
Daar ging het om. En als dit nou zijn leven met bijv. 2 weken zou hebben verminderd, wat dan nog.
De reis heeft hem zoveel goed gedaan, dat is veel voornamer.
Omdat wij een doorlopende reisverzekering hadden, hoefden wij ons geen zorgen te maken indien er iets mis zou gaan.
Heeft jouw vader dat niet, informeer dan eerst hoe het zit als hij met spoed terug naar Nederland moet.
Zuid-Afrika is zo groot, let dus op waar je bent. Zorg dat je altijd op een redelijke afstand van een wat grotere stad zit.
Er is niet overal medische zorg te krijgen.
Of je daar chemo kunt krijgen, daar heb ik geen flauw idee van.
Je zou kunnen overwegen of bellen (met beeld) via de computer iets is. Is internet nog steeds zo duur in Zuid-Afrika?
Dus als jij het aandurft en je vader graag naar Zuid-Afrika wil gaan, zeg ik, doen.
Vraag wel na of je inentingen nodig hebt voor Zuid-Afrika.
Mocht je malariatabletten nodig hebben, koop die dan in Zuid-Afrika. Welk middel je nodig hebt, hangt af van het gedeelte in Zuid-Afrika waar je naar toe gaat. Al zul je die voor een verblijf in Kaapstad niet nodig hebben.
Ik heb hele goede herinneringen aan met name Kirstenbosch, de botanische tuin daar.
Wat een prachtige tuin, geweldig.

stoffeltje
Lid

Re: vraagje

Berichtdoor stoffeltje » Zo 28 Mar 2010 17:51

hoi,
denk ook dat het van de plaats van de kanker af hangt.
zo mocht mijn broer niet meer vliegen.
lever/alvleesklier en erg veel uitzaaingen,hij vond het erg jammer.
de vakantie werd uitgesleld!
verder sluit ik me bij liddy aan met regelingen vooraf etc.
groetjes stoffel. :wink:

Terug naar “Vraag en antwoord”