Dag allemaal..
Ik ben Nannoh en 24 jaar..
Mijn oma van bijna 70 had/heeft kanker bij haar darm. Het gezwel hebben ze helemaal weg kunnen halen.
Er zijn geen uitzaaiingen.
Toch moest ze chemo. Ze zou er niet zo ziek van worden en ook niet kaal.
Ze is niet kaal wel heel ziek.
Ze kreeg 1x in de 3 weken een infuus, en 3 weken chemo in tabletvorm, dan een week niets.
De week niets was niet voldoende om te herstellen. Ze werd alsmaar zieker.
De chemo's moest ze t/m augustus hebben.
Nu is ze 2 weken geleden doodziek opgenomen..Ze werd zo ziek dat ze ook al 2 weken op de IC ligt, ze houden haar in slaap, en ze is aan de beademing. Op dit moment ademt ze zelf.
Ze heeft er een bloedvergiftiging bij gekregen en haar nierfuncties zijn uitgevallen, en ze houdt veel vocht vast.
Ik ben erg van haar geschrokken toen ik haar vorige week zag.
Is dit normaal bij zo'n chemokuur? En is er een kans dat ze er nog bovenop komt? Ik weet nl niet wat ik hiermee aan moet..wat haar kansen zijn.
Mijn ouders zeggen er ook niet zoveel over..
Gr v Nannoh
Door de chemo immuunsysteem weg
Re: Door de chemo immuunsysteem weg
Wat naar voor je dat je oma zo ziek is.
Niet iedereen reageert hetzelfde op chemo.
De leeftijd van je oma, haar conditie kunnen bijwerkingen veroorzaken.
Bij chemo is het altijd een afweging of je het wel of niet doet.
Het is mogelijk dat haar lichaam de chemo niet aankon.
Of dat ze een infectie of ontsteking had die nog niet vast te stellen was.
Ook al hebben ze het gezwel helemaal weg kunnen halen, dan nog is er de mogelijkheid
dat de rest van de darm niet is staat is met de nieuwe veranderde darm om te gaan en
daardoor minder werkt dan voorheen. Gevolg minder goede opname van voedingsstoffen.
Dit alles bij elkaar kan er dan voor zorgen dat er heftige bijwerkingen kunnen optreden.
Het alternatief is niets doen en afwachten wat er gebeurt. Die keuze is niet gemakkelijk.
Ik denk dat nu niet te zeggen is of je oma er bovenop komt.
De vraag is hoeveel kan haar lichaam nog aan?
Je wil niet dat je oma niet verliezen, je wilt niet dat ze moet lijden, je wil gewoon je oma terug.
Het feit dat ze zelf in staat is om te ademen, mag jou een klein sprankje hoop geven.
Sterkte.
Niet iedereen reageert hetzelfde op chemo.
De leeftijd van je oma, haar conditie kunnen bijwerkingen veroorzaken.
Bij chemo is het altijd een afweging of je het wel of niet doet.
Het is mogelijk dat haar lichaam de chemo niet aankon.
Of dat ze een infectie of ontsteking had die nog niet vast te stellen was.
Ook al hebben ze het gezwel helemaal weg kunnen halen, dan nog is er de mogelijkheid
dat de rest van de darm niet is staat is met de nieuwe veranderde darm om te gaan en
daardoor minder werkt dan voorheen. Gevolg minder goede opname van voedingsstoffen.
Dit alles bij elkaar kan er dan voor zorgen dat er heftige bijwerkingen kunnen optreden.
Het alternatief is niets doen en afwachten wat er gebeurt. Die keuze is niet gemakkelijk.
Ik denk dat nu niet te zeggen is of je oma er bovenop komt.
De vraag is hoeveel kan haar lichaam nog aan?
Je wil niet dat je oma niet verliezen, je wilt niet dat ze moet lijden, je wil gewoon je oma terug.
Het feit dat ze zelf in staat is om te ademen, mag jou een klein sprankje hoop geven.
Sterkte.
Terug naar “Vraag en antwoord”