Mijn moeder heeft meerdere malen kanker gehad.
Vele herinneringen van strijd en tranen komen boven.
Ik ben verdrietig, rusteloos en heb even nergens zin in.
Ik weet wat er komen gaat, maar niet hoe het deze keer afloopt.
Er van weglopen helpt ook niet, maar er mee omgaan lukt me ook niet.
Ik wil hier uit komen en genieten van het leven en er voor mn moeder zijn... kan iemand mij vertellen hoe je er mee om kan gaan?
mijn moeder heeft weer kanker, hoe ga je daar mee om?
Moeilijk hoor!! Kan me voorstellen dat de moed je in de schoenen zinkt nu het weer terug is. Hebben de artsen gezegd of ze het dit keer weer weg kunnen halen?
Mijn moeder heeft zo'n 25 jaar met kanker geleefd en ik ben erg dankbaar geweest voor al die tijd. Ze kreeg het toen ik 10 maanden was, en ik heb dus "gewoon" een moeder gehad al die tijd. Sommige patiënten overlijden vlak na de diagnose, dus áls de diagnose dan al gesteld wordt, is het misschien ook fijn om te bedenken dat ze het nu al een aantal malen overleerfd heeft?
Verder weet ik niet hoe je moeder hier mee omgaat. Is ze er open over, wil ze erover praten? Kunnen jullie, en eventuele andere naasten, niet een weg vinden om er mee om te gaan? Ook zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld met het KWF ofzo contact op te nemen; je bent niet de enige in deze situatie; het is erg moeilijk voor veel naasten om met kanker om te gaan.
Je mag best bang en/of boos zijn, maar het risico is wel dat je mooie momenten die je kan hebben daardoor verpest. Soms blijven mensen ook hangen in de (zinloze) "Waarom??" -vraag. Je zult toch nooit een antwoord daarop krijgen en gerechtigheid is er ook niet. Het leven is keihard en daar verander je niets aan, al helemaal niet door vooral te luisteren naar de negatieve kanten. Dus probeer sámen een manier te vinden om hiermee om te gaan en juist nog veel mooie dingen te zien en te doen.
Vergeet ten slotte jezelf niet natuurlijk in dit hele proces. Dus doe zélf ook leuke dingen, vind iemand met wie je hierover kunt praten en geef jezelf wel de ruimte om af en toe dat verdriet, die angst en boosheid te voelen. Probeer er alleen niet in weg te zakken.
Sterkte!
Mijn moeder heeft zo'n 25 jaar met kanker geleefd en ik ben erg dankbaar geweest voor al die tijd. Ze kreeg het toen ik 10 maanden was, en ik heb dus "gewoon" een moeder gehad al die tijd. Sommige patiënten overlijden vlak na de diagnose, dus áls de diagnose dan al gesteld wordt, is het misschien ook fijn om te bedenken dat ze het nu al een aantal malen overleerfd heeft?
Verder weet ik niet hoe je moeder hier mee omgaat. Is ze er open over, wil ze erover praten? Kunnen jullie, en eventuele andere naasten, niet een weg vinden om er mee om te gaan? Ook zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld met het KWF ofzo contact op te nemen; je bent niet de enige in deze situatie; het is erg moeilijk voor veel naasten om met kanker om te gaan.
Je mag best bang en/of boos zijn, maar het risico is wel dat je mooie momenten die je kan hebben daardoor verpest. Soms blijven mensen ook hangen in de (zinloze) "Waarom??" -vraag. Je zult toch nooit een antwoord daarop krijgen en gerechtigheid is er ook niet. Het leven is keihard en daar verander je niets aan, al helemaal niet door vooral te luisteren naar de negatieve kanten. Dus probeer sámen een manier te vinden om hiermee om te gaan en juist nog veel mooie dingen te zien en te doen.
Vergeet ten slotte jezelf niet natuurlijk in dit hele proces. Dus doe zélf ook leuke dingen, vind iemand met wie je hierover kunt praten en geef jezelf wel de ruimte om af en toe dat verdriet, die angst en boosheid te voelen. Probeer er alleen niet in weg te zakken.
Sterkte!
-
- Lid
Re: mijn moeder heeft weer kanker, hoe ga je daar mee om?
Hallo
Mijn man is 41 jaar en heeft ook kanker.
Het enige wat je kan doen is zelf hulp zoeken en er veel over praten.
Bij mijn man komt het nog goed, ik hoop dat hij nog vele jaren bij ons kan blijven.
Zoek zelf steun bij een praatgroep of zo.
Er zijn voor je moeder en veel praten, meer kan je niet doen.
Groetjes Sandra.
Mijn man is 41 jaar en heeft ook kanker.
Het enige wat je kan doen is zelf hulp zoeken en er veel over praten.
Bij mijn man komt het nog goed, ik hoop dat hij nog vele jaren bij ons kan blijven.
Zoek zelf steun bij een praatgroep of zo.
Er zijn voor je moeder en veel praten, meer kan je niet doen.
Groetjes Sandra.

-
- Lid
hoi jmh,
het ermee omgaan is ook erg moeilijk.
bij jou te horen is praten erover erg belangrijk.
het begin van het rouwen en het begin van afscheid nemen.
er zijn idd praatgroepen,ook kan je je huisarts vragen waar of met hem praten.
in het z.h. waar je moeder is kan je dat ook vragen.
zelf heb ik een dominee die mensen helpt zowel voor als na het overlijden,met de rouwverwerking en hoe je daarmee omgaat.
je gevoelens die je nu hebt zijn heel normaal maar idd erg moeilijk om ermee om te gaan.
doe tussendoor iets zoals sporten.
ik weet niet wat je moeder nog kan anders had ik ms darop in kunnen gaan.
heeft je moeder alles goed geregeld voor haar heengaan?
er samen over praten is ook goed.
ook zelf een dagje gewoon er tussen uitgaan is goed ,er even niet tussen zitten.
slaap je wel wat,dat heb je wel nodig.
sterkte liefs stoffeltje
het ermee omgaan is ook erg moeilijk.
bij jou te horen is praten erover erg belangrijk.
het begin van het rouwen en het begin van afscheid nemen.
er zijn idd praatgroepen,ook kan je je huisarts vragen waar of met hem praten.
in het z.h. waar je moeder is kan je dat ook vragen.
zelf heb ik een dominee die mensen helpt zowel voor als na het overlijden,met de rouwverwerking en hoe je daarmee omgaat.
je gevoelens die je nu hebt zijn heel normaal maar idd erg moeilijk om ermee om te gaan.
doe tussendoor iets zoals sporten.
ik weet niet wat je moeder nog kan anders had ik ms darop in kunnen gaan.
heeft je moeder alles goed geregeld voor haar heengaan?
er samen over praten is ook goed.
ook zelf een dagje gewoon er tussen uitgaan is goed ,er even niet tussen zitten.
slaap je wel wat,dat heb je wel nodig.
sterkte liefs stoffeltje
-
- Lid
luc-sandra ,
wat fijn dat dat je man nog een redelijk vooruitzicht heeft.
geniet van deze tijd,het leven is al zo kort.
liefs stoffel
wat fijn dat dat je man nog een redelijk vooruitzicht heeft.
geniet van deze tijd,het leven is al zo kort.
liefs stoffel

-
- Lid
Bedankt. Je leven gaat voorbij zonder je het weet,
maar als je zo iets tegen komt staat je leven wel stil.
Nu gaan we meer tijd maken voor onszelf en onze 2 kinderen.
Het leven is te kort.
Groetjes Sandra.
maar als je zo iets tegen komt staat je leven wel stil.
Nu gaan we meer tijd maken voor onszelf en onze 2 kinderen.
Het leven is te kort.
Groetjes Sandra.
Terug naar “Lotgenoten oproepen”