Hormoonbehandeling bij baarmoederkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Fogerty
Lid

Hormoonbehandeling bij baarmoederkanker

Berichtdoor Fogerty » Wo 29 Jan 2003 22:43

Hallo,

Bij mijn moeder is drie jaar geleden baarmoederkanker geconstateerd. Omdat het ook al uitgezaaid was naar andere plaatsen buiten de baarmoeder, is besloten tot een operatie: baarmoeder, eierstokken en lymfeklieren zijn verwijderd. Daarna bestraling om eventueel achtergebleven kankercellen te verwijderen. Dat is gelukt: het was (of leek?) helemaal weg.
Nu drie jaar later blijkt het weer terug te zijn, het zit nu op het buikvlies. Er worden nog foto's gemaakt om te kijken of er ook uitzaaiingen zijn naar plaatsen in de buik of naar de longen. Ze zijn van plan om een hormoonbehandeling te doen. Ik dacht dat dat was omdat bestralen nu eenmaal niet meer kan op die plek (het schijnt maar 1x te kunnen op 1 en dezelfde plek, klopt dat?)

Dus ik zag het nog niet zo somber in. Maar nu schrik ik me een ongeluk omdat ik op deze site: http://www.patientenlijn.nl/kankerindex.html over baarmoederkanker lees:

"De behandeling
Afhankelijk van het stadium waarin de ziekte zich bevindt zijn een aantal methoden van behandeling mogelijk:
Operatie. Dit gebeurt dikwijls in combinatie met bestraling;
Uitwendige bestraling;
Inwendige bestraling. Hierbij wordt gedurende korte tijd radioactief materiaal ingebracht;
Hormoonbehandeling. Dit gebeurt met zogenaamde progestativa. Met deze behandeling wordt niet meer geprobeerd om iemand te genezen. De ziekte kan er wel mee worden geremd. "

Is dit echt waar? Gaan ze niet meer proberen om mijn moeder te genezen, kan ze misschien niet meer genezen? En waarom hebben ze dat er dan niet even bijgezegd in het ziekenhuis? Moet ik erop rekenen dat mijn moeder niet meer kan genezen, en dat nu alleen nog geprobeerd wordt om de ziekte af te remmen?

Ik schrik hier enorm van! Kan iemand mij hier iets over vertellen? En weten jullie misschien of ziekenhuizen een telefonisch informatienummer hebben ofzo, waar ik deze vraag kan stellen? Ik zit ongelooflijk in de stress nu! Ik hoop dat ik me druk maak om niets en dat de informatie op die site van 'patientenlijn' gewoon onjuist is...

Bij voorbaat hartelijk dank voor alle reacties!

Fogerty
Lid

Berichtdoor Fogerty » Vr 31 Jan 2003 13:28

Laat maar, ik weet het al: mijn moeder is inderdaad niet meer te genezen. Zij wist dit zelf al een paar dagen maar had het ons nog niet verteld, misschien omdat ze eerst zelf van de schrik moest bekomen.

Nu maar afwachten of de hormoonbehandeling aanslaat en hoe de uitslag van de buikscan en longfoto's is: ik neem aan dat hoe minder ver het is uitgezaaid, hoe langer ze nog leeft. En als ik het goed begrepen heb zou ze in principe nog best een paar jaar kunnen leven. Laten we dat maar hopen!

Terug naar “Vraag en antwoord”