Hersen metatasen komende van borstkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Mark M
Lid

Hersen metatasen komende van borstkanker

Berichtdoor Mark M » Di 27 Nov 2007 23:41

Hallo,

Mijn moeder werd afgelopen jaar behandeld voor borstkanker (operatie, chemo + straling). Na de laatste straling sessie in oktober 2007, werden onverwachts ook uitzaaiinge n in de hersenen vastgesteld: 4 kleine tumoren beschreven als ER: negatief, PR: negatief, c-erbB-2: negatief; CK 5.6 pos.
Zij heeft ondertussen een bestraling van het volledige hoofd ondergaan en zal kortelings een stereotactische aanpak toegepast krijgen (tumorgerichte straling).
Heeft er iemand enig idee van bijkomende behandelingen om deze hersenmetastasen aan te pakken (chemotherapie, hyperthermie, Dentrische cellen, ...)?
Bij voorbaat dank voor jullie feedbak

Greets.

Mark & Marleen

ritter
Lid

hersenmetastasen

Berichtdoor ritter » Vr 30 Nov 2007 21:13

hallo,

Uw beschrijft in uw verhaal dat er bestralingen hebben plaats gevonden op het hoofd. Dit is doorgaans de meest voorkomende optie bij uitzaaiingen in het hoofd. Chemotherapie is niet zinvol omdat de hersenen minder toelaatbaar zijn voor chemotherapie, de zgn bloed hersenbarriere. Uw beschrijft de tumor als hormoon ongevoelig dus ook dit is geen optie. Hyperthermie wordt niet gegeven bij uitzaaiingen in het hoofd. Bij uitzaaiingen in het hoofd jkan er naast bestralingen ook korte tijd dexamethason worden gegeven een prednison achtige medicatie die het vocht rondom de tumoren doet afnemen, dit zorgt er doorgaans voor dat er dan minder klachten zijn van de uitzaaiingen. Echter dexamethason geeft ook de nodige bijwerkingen en kan maar enige tijd worden gebruikt. Heeft uwe moeder nu klachten van de uitzaaiingen?

veel sterkte ritter

Mark M
Lid

Berichtdoor Mark M » Ma 03 Dec 2007 14:50

bedankt voor je reactie,

Ze heeft op dit ogenblik enkel last van minder gevoel in haar linker voet. maar starten vandaag met steriotactische bestraling en denk dat die symtomen dan wel gaan beteren.Ik ben nu op zoek naar iemand die me enige wegwijs kan maken in gentherapie.Heb vernomen dat men daar in china al heel ver mee staan. Mark Marleen

ritter
Lid

Berichtdoor ritter » Ma 03 Dec 2007 15:02

beste mark

In nederland staat de oncologie op een zeer hoog niveau, er gaat veel onderzoek uit naar de behandeling van kanker. OOk gen therapie wordt in nederland al gebruikt, maar nog voornamelijk in studieverband. Ik wil u waarschuwen uit te kijken met verhalen van andere mensen die bepaalde therapieen prefereren. In china wordt er ook onderzoek gedaan, maar het is zeker niet zo dat deze gentherapie kanker kan genezen, het kost vaak veel geld en de reis e.d. moet u zelf betalen. Dan is het nog de vraag of uw moeder deze reis conditioneel gezien wel aankan. Praat er nog eens over met uw arts. Misschien heeft u iets aan dit artikel
http://www.biomedisch.nl/tekst/gentherapie.php

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Ma 03 Dec 2007 16:05

Beste Mark en Marleen,

Heel begrijpelijk dat jullie op zoek gaan naar therapieën die mogelijk je moeder kunnen helpen.
Ik sta volledig achter hetgeen Ritter al geschreven heeft.
Echter ik wil er een ding aan toevoegen.
Ik stel jullie deze vraag heel oprecht:
Wat wil je moeder? Zij zal immers de therapie moeten ondergaan.
Soms willen de omstanders meer dan de persoon in kwestie.
Voor die omstanders is het heel moeilijk te begrijpen als de persoon in kwestie een bepaalde therapie,
zonder te proberen, afwijst.
Heel veel sterkte,

Liddy
Laatst gewijzigd door liddy op Ma 03 Dec 2007 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Lid

moeilijk keuze

Berichtdoor Marjo » Ma 03 Dec 2007 20:32

Ik heb sinds 2 jaar te maken gehad met hersenmetastasen bij mijn broer, deze had longkanker,(ik heb er een forum over gehad bij vraag en andwoord), en recent de jongste zus van mijn moeder verloren aan borstkanker, ook metastasen hersenen...

Ik kan alleen zeggen dat kracht en postief denken het enige was dat mijn broer die 5 april jl is ingeslapen en mijn tante 2weken geleden hun beste `medicijn `was om vol te houden gedurende de zeer zware periode van chemo, en idd ook mijn broer had gehele hoofd bestraald hij had 8tumoren waarvan een op de hersenstam. Kracht, wil ,en postief denken, was zo belangrijk voor hun dat wij dat hebben samen kunnen volhouden, en niemand weet hoe iets loopt...het kan goed gaan maar ook ineens slecht en je moet je overal op voorbereiden om sterk te proberen te blijven om jullie moeder te steunen.Ik weet hoe zwaar dat is aangezien ik mam pap broer, enfin jullie willen niet horen maar een hele familie verloren ben aan kanker.

Ik wens jullie heel veel sterkte met deze pijn en strijd samen met jullie moeder, en geniet iedere dag dat je samen kunt zijn,

Carpe-Diem
Marjo

Terug naar “Vraag en antwoord”